Alkoholia tuotiin Virosta 37 miljoonaa litraa – suurtuojien osuus koko potista on 40 prosenttia

Viron matkustajatuonti kasvoi aiemmasta, vaikka matkoja tehtiin aiempaa vähemmän. Kuva: arkisto / Esa Urhonen

Suomalaisten laivamatkat Viroon vähenivät viime vuonna kolmella prosentilla, mutta Suomeen tuotiin peräti 26 prosenttia alkoholia kuin aiemmin. Kaikkiaan matkustajatuonnissa liikkui alkoholia Suomeen 37 miljoonaa litraa.

Eniten juomien määrissä tuonti kasvoi miedoissa alkoholijuomissa. Oluita tuotiin 35 prosenttia, siideriä 42 prosenttia ja long drink -juomia 39 prosenttia enemmän kuin aiemmin.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedotteen mukaan tuonnin määrän nousun takana on erot maiden alkoholiveroissa. Tutkimuksessa 30 prosenttia sanoi hintatason olevan ainoa tai merkittävä syy Viroon matkustamisessa.

– Erityisesti tuonti on kasvanut mietojen juomien osalta eli juuri niissä tuoteryhmissä, joissa Viro alensi alkoholiveroaan heinäkuussa 25 prosentilla. Matkustajatuonnin rajua kasvua selittää se, että Suomessa alkoholivero on yli kaksinkertainen Viroon verrattuna, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Hän on huolissaan siitä, että Suomen hallitusohjelmaan on linjattu uudesta alkoholiverokorotuksesta tällä vaalikaudella.

– Ohjelmaan on myös kirjattu, että hallitus seuraa alkoholin matkustajatuonnin kehitystä. Nyt kun matkustajatuonti on kasvanut näin rajusti, Suomessa alkoholiveroa ei yksinkertaisesti voi enää korottaa, vaan tärkeintä on turvata suomalaiset työpaikat ja panimoalan elinvoimaisuus, Pakarinen sanoo.

Suurtuojien arvioidaan myyvän miljoonia litroja eteenpäin

Torstaina julkaistuissa tuloksissa selviää myös, että suurtuojien eli yli 100 litraa alkoholijuomia tuovien osuus kaikesta matkustajatuonnista on hyvin merkittävä. Suurtuojat tuovat 40 prosenttia kaikesta alkoholista, ja matkustajamäärästä ainoastaan viidesosa vastaa 80 prosentista Virosta Suomeen tuoduista alkoholijuomista.

– Tämä herättää kysymyksen, tuodaanko alkoholia todellakin vain omaan käyttöön, kuten vastaajista 91 prosenttia kertoo. Samalla he kuitenkin arvoivat, että yli 20 prosenttia eli kahdeksan miljoonaa litraa myydään eteenpäin. Kyse on harmaasta taloudesta, jota alkoholiveron nosto vain lisäisi, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen sanoo.

Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n tutkimuksesta, jossa haastateltiin 1927 Viron ja Suomen välisillä laivoilla matkustavia suomalaisia. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton lisäksi tutkimuksen on tilannut Palvelualojen ammattiliitto PAM, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.