Alkoholilaki voi ajaa panimoyrittäjät hintakilpailuun

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka uskoo, että alkuvuonna voimaan astuvaa uutta alkoholilakia tullaan tulkitsemaan yrityskentällä aluksi yrityksen ja erehdyksen kautta.

– Ei lain rajoja tahallaan haeta, mutta onhan epäselvyyksiä vielä vaikka kuinka. Ellei niitä nosteta esiin, kaikki kirjautuvat tulevaan ohjeistukseen. Ehkä nyt on pieni mahdollisuus vaikuttaa siihen, että järjenvalo näkyisi edes jossain.

Bussipysäkkimainosten kieltäminen ja alkoholimainosten esittämiskielto televisiossa ennen kello 22 ovat melko yksiselitteisiä ohjeistuksia, mutta muissa kohdissa tulkinnanvaraa on enemmän. Uuden lain mukaan esimerkiksi terassien mainonta ei saa olla huomiota herättävää.

– Mikä väri sitten tulkitaan räikeäksi ja onko mainos kauas näkyvä, jos se näkyy kadun toiselle puolelle? Aarikka kyselee.

Rami Aarikan mielestä uusi alkoholilaki iskee voimakkaimmin juuri kotimaiseen pienpanimoteollisuuteen.

– Markkinointi on markkinaosuuksien jakamista. Uusi alkoholilaki tekee hallaa etenkin pienpanimoille, jotka ovat kertoneet uutuustuotteistaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja yhteistyössä bloggaajien kanssa.

– Tilanteesta voi seurata kovenevaa hintakilpailua ja alkoholilain tarkoituksenahan oli nimenomaan suojella nuorisoa, jolla myös on vähiten rahaa käytettävänään.

Lue lisää keskiviikon Länsi-Suomesta.