Alkoissa juhannus on heti joulun jälkeen kovin myyntisesonki

Alkoissa juhannus on joulun jälkeen vuoden toiseksi vilkkain sesonki, ja myynti kasvaa tämän vuoden juhannuksena arviolta 60 prosentilla. Juhannusviikolla Alkoissa vierailee noin 1,4 miljoonaa asiakasta.

Tuoteryhmistä kasvaa eniten akvaviittien myynti. Sillin ja muiden kalaruokien palanpainiketta ostetaan noin 140 prosenttia enemmän kuin normaalilla viikolla.

Juhannus on kaiken kaikkiaan suomalaisen ruoan juhlaa ja tämä näkyy viininmyynnissä - puna- ja valkoviinien myynti kasvaa suurinpiirtein 65 prosentilla. Myös kuohuvien myynti kasvaa reilusti, sillä kuohuviinejä myydään 73 prosenttia normaalia viikkoa enemmän.

Juhannuksena suomalaisille maistuvat myös longdrinkit, sillä lonkeroita myydään noin 90 prosenttia normaalia viikkoa enemmän.

Oluiden myynti kasvaa juhannuksena noin kolmanneksella. Kuva: LS-arkisto/Juha Sinisalo​
Oluiden myynti kasvaa juhannuksena noin kolmanneksella. Kuva: LS-arkisto/Juha Sinisalo​

Litramääräisesti neljänneksi eniten myydään oluita, joita menee kaupaksi noin 250 000 litraa. Oluiden myynti kasvaa juhannuksen aikaan suurin piirtein kolmanneksella.

Alkoholittomien tuotteiden kysynnän odotetaan jatkuvan kovana, sillä alkuvuodesta alkoholittomien tuotteiden myynti on kasvanut yli 50 prosentilla.