Ammattiautoilija kutsuu kasitietä poluksi – "Aamusta iltaan tukossa niin, ettei ruuhka-aikaa juuri erota"

Ammattiautoilija Jukka Pietilän mielestä kasitien nelikaistaistaminen Turusta Poriin on ainoa oikea tavoite. "Ohituskaistat toki sujuvoittavat liikennettä, mutta vain vähän", hän sanoo.

Kasitiellä järjestetään ensi maanantaiaamuna mopoautotempaus. Nuorkauppakamarien kuskit lähtevät puoli kahdeksalta Rauman ja Porin toreilta matkaan kohti Eurajokea.

– Rauman ja Porin välillä erilaisten ajoneuvojen ja ajonopeuksien aiheuttamat ristiriidat ovat jokapäiväisiä. Tempauksen päätavoite on kiinnittää huomio siihen, että Lounais-Suomessa on elämää, vahvoja vientiyrityksiä, joille saavutettavuus on elintärkeää, selittää projektin vetäjä Tiina Hämäläinen Rauman Nuorkauppakamarista.

Mopoautojen kyytiin lähtee kansanedustajaehdokkaita, Rauman seudulta ainakin Emin Karaca (kok.), Vesa Jalonen (kesk.), Kalle Leppikorpi (sd.) ja Matias Marttinen (kok.).

Laitilassa letka stoppaa kokonaan

Valtatie 8:lla työkseen miljoonia kilometrejä suhanneen raumalaisen Jukka Pietilän mielestä mopoautot eivät maantielle kuulu – mutta menköön tällä kertaa, asia kun on erittäin tärkeä.

– Kasitie on aamusta iltaan tukossa niin, ettei ruuhka-aikaa juuri erota. Viime viikolla viimeksi mittasin keskinopeuden Turun-reissulla. Se oli 53 kilometriä tunnissa, kun yöllä päästään liki 70 kilometrin keskinopeuteen, kertoo Pietilä.

Pahimpia paikkoja ovat Eurajoen ja Laitilan risteykset, joihin kasitien varrella odotellaan remonttirahoja.

– Eurajoella nopeus tippuu kuuteenkymppiin. Laitilassa liikenne voi stopata kokonaan, jos punainen valo palaa. Menee monta kilometriä ennen kuin letka pääsee taas kunnolla vauhtiin.

Ohituskaistat pieni helpotus

Maanantain tempaus on osa #kasineli-vaikuttamistyötä, jonka tavoitteena on saada valtatie 8 nelikaistaiseksi Turusta Poriin saakka.

Ammattiautoilija Pietilän mielestä se on ainoa oikea tavoite. Ohituskaistat toki sujuvoittavat liikennettä, mutta vain vähän.

– Laskin ely-keskukselle Vermuntilan ja Laitilan jälkeisen ohituskaistojen hyödyn. 52 sekuntia. Kolme autoa ehtii hitaamman ohi, jonkun kuskin stressi vähän laskee, ja sitten ajetaan taas hitaassa letkassa. Vasta, kun motari alkaa Nousiaisissa, homma selkenee, kuvaa Pietilä.

Matkat mielletään minuutteina

Raumair kyyditsee usein asiakkaita Helsinkiin. Turun jälkeen matka taittuu sujuvasti ja turvallisesti, kun koko matka on moottoritietä.

Kun isolle kirkolle menee, niin Turku on nykyisin puolessa välissä, kun ajassa mitataan.

Ja nimenomaan ajassa matkat nykyisin mielletään.

Kasitien tukkoisuutta pahentaa Lounais-Suomen teollisuuden vahva veto, mikä sinänsä on tietysti erinomainen asia.

– Isoja autoja on ihan hemmetisti, koska varastot ovat nykyisin autoissa. Todella paljon liikennettä kulkee metsäteollisuuteen, Olkiluotoon, autotehtaalle ja satamiin. Samaan aikaan työmatkat ovat pidentyneet.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut