Amorellan miehistölle kiitosta liitolta hyvin hoidetusta työstä – matkustajat evakuoitu, alus tukevasti paikallaan

Kaikki matkustajat on evakuoitu Viking Linen M/s Amorellalta. Kuva: Länsi-Suomen merivartiosto

Suomalainen miehistö toimi ammattimaisesti ja rauhallisesti M/s Amorellan evakuointitilanteessa, toteaa merenkulkualan ammattiliitto Suomen Merimies-Unioni tiedotteessaan.

Ennen yhtä sunnuntai-iltapäivällä pohjakosketuksen Ahvenanmaan saaristossa saanut Viking Linen risteilijä on nyt ajettu Järsön saaren rantaan, ja se on paikallaan tukevasti kiinni.

Kaikki matkustajat on saatu evakuoitua.

SMU:n mukaan Amorellan suomalaismiehistö toimi rauhallisesti koko operaation ajan. Matkustajille kuulutettiin tilanteesta suomeksi ja ruotsiksi.

– Kuulutukset ja matkustajien ohjeistaminen omalla äidinkielellään on tärkeää vakavissa onnettomuustilanteissa, SMU toteaa tiedotteessaan.

Erilaisiin onnettomuustilanteisiin on varauduttu esimerkiksi säännöllisillä pelastautumisharjoituksilla. Niissä valmistaudutaan esimerkiksi juuri matkustajien ja miehistön evakuointiin alukselta.

– Suomalainen henkilökunta on asiansa osaavaa ja motivoitunutta. Turvallisuus on tärkeää, ja kaikki harjoitukset otetaan tosissaan. Kiitos koko henkilökunnalle ammattimaisin ottein hoidetusta työstä, Viking Linen Merimies-Unionin jäsenten pääluottamusmies Tero Palokoski kiittää tiedotteessa.

Merivartioston yksiköt olivat olennainen osa aluksen evakuointia. Matkustajien jälkeen evakuoidaan osa henkilökunnasta. Kuva: Länsi-Suomen merivartiosto

Amorella on ajautunut karille vastaavassa paikassa aiemminkin, vuonna 2013. Aluksen pohjakosketuksesta huolimatta se on saatu tälläkin kertaa ohjattua matalikolle ja vakautettua.

Oman kiitoksensa saavat tiedotteessa myös konehuoneessa työskentelevät.

– Konehuoneessa työskentelevät suomalaiset merimiehet ansaitsevat erityiskiitoksen, sillä he osaavat tehdä tarvittavia turvatoimia ja päätöksiä onnettomuustilanteissa sekä niin sanotuissa black outeissa, joita merillä toisinaan voi tapahtua. Tuolloin alus käytännössä ajautuu ohjauskyvyttömäksi esimerkiksi koneviasta johtuen. Tuolloin alus on juuri syytä ohjata esimerkiksi lähimmälle matalikolle, toteaa Suomen Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Robert Nyman.

Lisää aiheesta

Amorellalla ollut Daniel Norrmén kertoo bussista tunnelmiaan evakuoinnista: "Nyt mennään koululle tarkastukseen, joukossa on vanhuksia ja lapsia"

Onnettomuustutkintakeskus Amorellan onnettomuudesta: Kyseessä on vakava paikka

Matkustajat evakuoitu turma-alukselta – Amorella ajoi karille jo toista kertaa samassa kapeikossa, vuotoja aluksen alimmissa osissa