Asiakaspalvelijoilla velvollisuus pyytää asiakasta näyttämään kasvonsa maskin takaa – henkilöllisyyden tarkistaminen sujunut Raumalla ongelmitta

Kysyimme kokemuksia niin Alkosta, kaupoista kuin pankistakin. Maskeista on nyt tullut osa normaalia, sanoo pankin asiakkuuspäällikkö.

Ikärajatarkastukset ovat "maskiaikanakin" sujuneet Rauman ja Eurajoen alkoissa ongelmitta, kertoo myymälöiden palvelupäällikkö Juha-Pekka Andelmaa (kuvassa tiskin takana). Myyjillä on velvollisuus pyytää asiakasta näyttämään kasvonsa tämän henkilöllisyyden todentamiseksi. Kuva: Juha Sinisalo

Asiakaspalvelijoilla on oikeus pyytää asiakasta poistamaan maskinsa tämän henkilöllisyyden tarkistamiseksi. Näin linjaavat kaksi kaupan alan toimijaa, pankki sekä Alko Länsi-Suomen kysyessä asiasta.

– Meillä ikärajatarkastus on äärimmäisen tärkeä juttu. Asiakaspalvelun on oltava vastuullista, ja laki edellyttää, ettei alkoholijuomia myydä alaikäisille. Meidän on pystyttävä varmistamaan asiakkaan ikä, sanoo Alkon Lounais-Suomen aluepäällikkö Juha Laanti.

Kun suositusten myötä maskillisten osuus asiakkaista on lisääntynyt, myös ikärajatarkastusten määrä Alkoissa on hienoisesti kasvanut.

– Kun kasvoja ei näy kokonaan, ikää on vaikeampi arvioida, ja silloin joudumme tarkistuksen tekemään. Se on tietysti positiivinenkin juttu, Laanti toteaa.

Asiakkaita Laanti kiittelee ymmärtäväisyydestä: ongelmatilanteita ei ole syntynyt, vaan maskia raotetaan pyydettäessä.

– Moni nuori asiakas ottaa itse asiassa maskin pois jo valmiiksi, joten sitä ei tarvitse erikseen pyytääkään.

Jos maskia ei poista, tuote jää myymättä

Myös kauppojen kassoilla myydään ikärajallisia tuotteita, joten henkilöllisyyden varmistaminen tulee kyseeseen myös siellä.Rauman Prisman palvelupäällikkö Rita Sippola sanoo, että myyjät pyytävät asiakasta poistamaan maskin tunnistamisen ajaksi.

– Valitettavasti tuotteita ei voi myydä, jos ei pysty varmistamaan, että henkilö on sama kuin henkilöllisyystodistuksessa, Sippola sanoo.

Keskon Lounais-Suomen aluejohtaja Lauri Inna toteaa, ettei ongelmatilanteita ole maskien vuoksi K-kaupoissakaan syntynyt.

– Henkilöltä pyydetään paperit ihan normaalisti niissä tilanteissa, joissa pitääkin. Henkilöllisyydestä pitää varmistua, ja tarvittaessa pyydetään poistamaan maski hetkeksi, Inna kertoo.

"Siitä on tullut nyt osa normaalia"

Länsi-Suomen Osuuspankin päivittäisistä palveluista vastaava asiakkuuspäällikkö Hanna-Riikka Taipalmaa toteaa, että maskillisen asiakkaan henkilöllisyyden todentaminen on mietitty ja ohjeistettu etukäteen.

– Jos ei asiakas ole ilman maskin poistamista tunnistettavissa henkilöllisyystodistuksesta, kyllä meillä on velvollisuus pyytää häntä riisumaan se, Taipalmaa sanoo.

Konfliktitilanteita ei ole pankissakaan syntynyt.

– Luulen, että tilanne on nyt kaiken kaikkiaan sellainen, että jokainen ymmärtää tilannetta ja opettelee uutta.

Maskien käyttö on Taipalmaan mukaan selvästi lisääntynyt.

– Kyllä sen huomaa ihan täällä pankissa ja toisaalta omalla vapaa-ajalla kaupoissa ja muualla. Siitä on tullut nyt osa normaalia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut