Autoja molemmin puolin eikä välistä tahdo mahtua – kuulostaako tutulta? Rauman kaupunki etsii ratkaisua talviseen ongelmaan: "Tätä kokeillaan nyt tässä"

Talvikunnossapito ja pysäköinti aiheuttavat haasteita toisilleen. Kalliokadulla käynnistyy kokeilu Raumalle sopivan ratkaisumallin löytämiseksi.

Kalliokadulla alkaa tammikuussa pysäköintiaikakokeilu, jossa pysäköintiä rajoitetaan arkisin kahdeksaan tuntiin kerrallaan. Tavoite on, että autoja siirrettäisiin vähintään kerran päivässä talvikunnossapidon helpottamiseksi sen sijaan, että autoja säilytetään samassa paikassa yötä päivää.

Autoja on molemmin puolin katua. Kummallakin puolella pysäköijät ovat jättäneet hieman väliä kadunvarteen aurattuun lumipenkkaan.

Ehkä joku auto on pysäköity vielä uuden tieliikennelain sallimalla tavalla vasemmalle puolelle katua suhteessa menosuuntaan, jolloin oven avaamiselle pitää varata vielä vähän lisätilaa.

Yhtälö on valmis – ja varsin ahdas. Autojen välistä ei välttämättä mahdu pujahtamaan kuin yksi auto kerrallaan.

Kuulostaako tutulta?

Tällaisista tilanteista saa palautetta myös Rauman kaupunki.

– Eri puolilta kaupunkia sitä tulee. Yleensä se liittyy sellaiseen, että kadun varressa on pitkäaikaisempaa asukaspysäköintiä, esimerkiksi kerrostaloalueilla, kun kaikilla ei ole omaa autopaikkaa, kuvailee Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja.

Ratkaisuksi valikoitui tuttu kiekon käyttö

Ahtaus korostuu erityisesti talvella juuri katujen varsiin auratun lumen vuoksi.

Samaisesta syystä – pitkäaikaisesta pysäköinnistä – johtuen myös talvikunnossapito vaikeutuu. Aurat eivät pääse putsaamaan kadunvarsia, kun autoja voi seistä "parkeissa" ympäri vuorokauden.

Samalla vaikeutuu myös kiinteistöjen vastuulla olevien jalkakäytävien kunnossapito.

Ongelmaan halutaan löytää ratkaisu. Siksi kaupungin tekninen valiokunta on päättänyt Kalliokadulla toteutettavasta kokeilusta, jossa pysäköintiä rajoitetaan aikarajoituksella.

Kahdeksan tunnin pysäköintirajoitus tulee olemaan voimassa Vähämaanpuiston ja Alhokujan välisellä katuosuudella arkisin 8–18. Käytännössä se tarkoittaa, että päivän aikana autoa tulisi kertaalleen siirtää.

– Pohdimme muitakin malleja, esimerkiksi isommista kaupungeista tuttua vuoroviikkopysäköintiä kadun eri puolille tai "talvihoitopäiviä", jolloin pysäköinti olisi kokonaan kielletty. Päädyimme aikarajoituksiin, kiekon käyttö kun on raumalaisille tuttua, Pajuoja sanoo.

Merkit paikoilleen varsin pian

Kerroimme Kalliokadun kokeilusta jo joulukuussa.

Nyt asia on ajankohtainen, sillä teknisen valiokunnan päätös kokeilusta saa lainvoiman tiistaina 9. tammikuuta, minkä jälkeen kokeilu voidaan aloittaa.

Kokeilua jatketaan maaliskuun loppuun. Tulosten perusteella pohditaan jatkoa.

– Tätä kokeillaan nyt tässä, ja katsotaan, toimiiko malli ja saadaanko sillä auraamista helpotettua. Sitten pohditaan, toteutetaanko samanlainen malli jossakin muussa kohteessa ensi talvena, tai kokeillaanko jotain muuta, Pajuoja sanoo.

Kunnossapitopuolen lisäksi kokeilun toimivuutta tarkastellaan pysäköinninvalvonnan vinkkelistä: tuleeko kohteesta palautetta tai oikaisuvaatimuksia.

– Kyllä sitä katsotaan sitten kaikkien kantilta, että miten malli toimii.

Näiltäkin kaduilta tulee palautetta

Kalliokadun lisäksi palautetta pysäköinnin aiheuttamasta ahtaudesta tulee säännöllisesti muutamilta kaduilta eri puolilta kaupunkia.

Suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja mainitsee muun muassa Sepänkadun.

– Huoltoyhtiöiltä tulee sieltä väliltä palautetta, että jalkakäytävää ei saa putsattua. Lisäksi on liikenneturvallisuusnäkökulma, että pitäisi mahtua kulkemaan.

Muita kapeita katuja, joissa on paljon asukaspysäköintiä, ovat muun muassa Tornelankuja sairaalanmäen liepeillä ja Kulmalankatu Vanhan Rauman kupeessa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut