Autoliitto: Pitäisikö uusien autojen katsastusväliä harventaa?

Tekninen vika näyttelee raskaan kaluston osalta isompaa roolia onnettomuuksissa kuin henkilöautoissa, toteaa Autoliitto. Kuva: Pekka Lehmuskallio

A-Katsastus tiedotti torstaina, että katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentti on noussut tänä vuonna. Autoliitto oikaisee, että henkilöautojen hylkäykset ovat vähentyneet kaikissa korkeintaan 12 vuoden ikäisissä autoissa viimeisen viiden vuoden ajan.

Autojen laadun parantuminen onkin Autoliiton mukaan avannut keskustelun siitä, että katsastusväliä Suomessa voitaisiin harventaa.

Trafin virallisten tilastojen mukaan henkilöautojen määräaikaiskatsastuksen hylkäysprosentti on alentunut trendinomaisesti kaikissa korkeintaan 12 vuoden ikäisissä autoissa viimeisen viiden vuoden aikana. Kun kolmevuotiaista autoista hylättiin katsastuksessa vuonna 2011 yhteensä 5,45 %, jäi viime vuonna ilman leimaa 3 % katsastetuista autoista.

Viisivuotiaiden autojen kohdalla hylkäysprosentti on romahtanut reilusta 11:stä 6,7:een ja kuusivuotiaiden 13:sta 8:an prosenttiin.

- Ensimmäisessä katsastuksessa hylkäysprosentti on jo niin pieni, että voidaan pohtia, olisiko katsastusväliä syytä harventaa nykyisestä 3-2-1-1-järjestelmästä esimerkiksi 4-2-2-2-1-1-järjestelmään. Vanhoissa autoissa, joissa on enemmän liikenneturvallisuuteen vaikuttavia vikoja, jokavuotinen katsastus on varmasti paikallaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.