Autotehtaan hakijoilla nyt enemmän työkokemusta – henkilöstöjohtajan mukaan tarvittavat 400 uutta työntekijää löytyvät yllättävän helposti

"Poikkeusajasta huolimatta olemme pystyneet haastattelemaan suuren osan hakijoista kasvotusten", kertoo Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo.

Valmet Automotive on palkkaamassa peräti 400 uutta työntekijää Uudenkaupungin tehtaalleen. Tarvittava määrä löytyy varmasti, sillä hakemuksia on tullut reilusti toistatuhatta. Noin 150 on ehtinyt jo aloittaa, lisää uusia tulee taloon heti tammikuun alussa.

– Rekry on edennyt todella hyvin. Tavoitteena oli tuhat hakijaa, siitä mennään reippaasti yli, sillä haku jatkuu vuoden loppuun. Olemme saaneet tosi hyviä hakijoita. Monilla on jo kokemusta teollisesta ympäristöstä. Se auttaa, vaikka koulutamme itse kaikki valitut, kertoo henkilöstöjohtaja Tomi Salo.

Ennen autotehtaalle on tullut paljon ihmisiä, joilla on vähän työkokemusta. Sekään ei Salon mukaan haittaa.

– Nopeimmillaan koulutamme parturikampaajasta parissa viikossa autonrakentajan. Se tarkoittaa, että opetellaan ensin yksi työvaihe. Siihen menee kahdesta neljään viikkoa.

Autotehtaan matala kynnys on iso etu vaikkapa laivanrakennukseen verrattuna, kun ilman ammattikoulutusta pääsee nopeasti leivän syrjään kiinni.

– Tässä kaikki voittavat. Ihminen saa ammatin, yritys tuottavan työntekijän ja työllisyysaste nousee ilman muuntokoulutusta.

Vietä välivuosi autotehtaalla?

Palkkauksessa moniosaamisella on iso painotus. Se kannustaa oppimaan useampia työvaiheita.

– Mutta on heitäkin, joille riittää yhden tai kahden homman osaaminen. He tulevat töihin kuudelta, lähtevät kahdelta ja ovat tyytyväisiä. Sekin on ihan ookoo, sanoo Salo.

Sekin on Valmet Automotivelle ihan ookoo, että osa työntekijöistä tulee taloon vain lyhyeksi aikaa.

– Sain pyyhkeitä, kun erään rekrykampanjamme teemana oli "vietä välivuosi autotehtaalla". Jotkut ihmettelivät miksi haluamme väkeä, joka ei sitoudu yritykseen. Maailma muuttuu ja ihmisten odotukset työelämälle. Eikö ole järkevää tarjota työtä, kysyy Salo retorisesti.

Hänen mielestään firman tehtävä on saada puoleksi vuodeksi hommiin tullut haluamaan taloon jäämistä pidemmäksi aikaa.

"Takki alkaa olla tyhjä"

Suuri rekrykierros on hoidettu pääosin omin voimin.

– Noin neljätoista henkilöä on meiltä pyörittänyt tätä kokopäiväisesti. Poikkeusajasta huolimatta olemme pystyneet haastattelemaan suuren osan hakijoista kasvotusten. Mielestäni työnhakijalla on oikeus kohdata tuleva esimiehensä. Hakijalle tilanne voi olla luontevampi kuin nettiyhteys. Asiantuntijahaastatteluissa on kyllä käytetty enemmän Teamsia, Salo lisää.

Henkilöstöjohtaja myöntää, että takki alkaa olla tyhjä.

– Enkä varmasti ole ainoa. Kesälomia pidettiin paljon jo keväällä, joten työputki on melko pitkä. Vähän on tehty ylimääräistäkin työtä, kun tilanne on vaatinut. Porukka on lomansa ansainnut.

Autotehtaalla on pitkä joulupaussi. Työt jatkuvat vasta tammikuun 12. päivä.

Alkuvuodesta haetaan akuntekijöitä

Seuraava iso rekrykierros on jo näköpiirissä.

Valmet Automotive kertoi laajentavansa tehdasta ja aloittavansa ensi vuonna akkujen sarjatuotannon Uudessakaupungissa. Ennakoitu tarve on noin 150 työntekijää ja 50 toimihenkilöä.

– Kaivinkoneet ovat nyt töissä ja aikataulu täsmentyy. Alkuvuoden aikana rekry lähtee rullaamaan. Kesäksi pitää saada porukka kasaan ja osaaminen kuntoon.

Valmet Automotive valmistaa jo akkuja Salossa.

– Aika samanlaista työtä se on kuin autonrakennus, ainakin hakijaprofiilin vinkkelistä. Koulutamme itse myös akuntekijät.

Kansallisuuksia liki 80

Uudenkaupungin tehtaalla on edustettuna lähes 80 kansallisuutta – mutta vain kaksi kieltä käytössä.

– Kaikkien pitää osata joko suomea tai englantia, linjaa henkilöstöjohtaja Tomi Salo.

Tiimit kootaan tarkoituksella monikansallisiksi.

– Ei ole haluttu, että olisi vaikka puolalaisten, irakilaisten tai afgaanien tiimejä. Pyrimme monimuotoisuuteen muutenkin. On hyvä, että tiimeissä on eri-ikäisiä ja eri tavalla ajattelevia ihmisiä.

Juju on tämän ymmärtäminen: Autotehtaan asiakas on kilpailija

Henkilöstöjohtaja Tomi Salo myöntää, että Valmet Automotivella oli vaikeuksia vuonna 2018, kun henkilöstön määrää oli kasvatettu nopeasti ja paljon.

– Juju on sen oivaltaminen, että meidän pitää ymmärtää toisiamme, Salo sanoo tarkoittaen työnantajaa ja työntekijöitä.

Kaikkien ei ollut helppo ymmärtää ja hyväksyä yrityksen nopeita liikkeitä. Välillä on rekrytoitu rajusti, välillä lomautettu ja sopeutettu.

– Jatkuvan muutoksen kanssa pitää vaan osata elää. Meidän on oltava joustavia ja nopeita, kun tilanne muuttuu suuntaan tai toiseen. Se on ainoa tapa tehdä tätä Suomessa, painottaa Salo.

Kisaajina Saksa, Unkari ja Meksiko

Valmet Automotivella ei ole omaa tuotantoa. Se on sopimusvalmistaja, joka viime vuodet on palvellut nöyrästi ja ketterästi Daimleria.

– Euroopassa on kolme autojen sopimusvalmistajaa. Ne eivät kuitenkaan ole pahimmat kilpailijamme. Se on on Daimler itse.

– Meidän on vakuutettava Daimler siitä, että on kannattavampaa rakentaa Mersuja täällä Uudessakaupungissa kuin omilla tehtailla Stuttgartissa, Unkarissa tai Meksikossa. Tätä ei ehkä aina ymmärretä.

Tiimi opastaa talon tavoille

Valmet Automotiven pitää pystyä reagoimaan nopeasti ja joustavasti asiakkaan kysynnän muutoksiin. Kumpaankin suuntaan.Ja se pitää tehdä laadusta tinkimättä ja aikataulujen venymättä.

Nyt tehtaalle tulee taas kerran satamäärin uusia ihmisiä, joiden pitäisi omaksua tällainen tapa ajatella ja toimia.

– Porukkaa on paljon, kolmisentuhatta, mutta se on jaettu noin kymmenen ihmisen tiimeihin. Kyse ei olekaan niin valtavasta muutoksesta, jos kaikkiin tiimeihin tulee yksi tai kaksi uutta. Tiimi opastaa talon tavoille sanallisesti tai sanattomasti. Tämä on meillä toiminut hyvin, kertoo Salo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut