Autotehtaan rekrykampanjassa "pirunmoinen vauhti" – Valmet Automotive haluaa palkata 400 uutta tuotannon työntekijää seitsemässä viikossa

Valmet Automotiven rekrytointikampanja ulottuu koko Suomeen. Henkilöstöjohtaja Tomi Salo kuitenkin myöntää, että tällä aikataululla suurimmat toiveet kohdistuvat lähialueelle. " Turku-Rauma-akseli on tässä etusijalla", hän sanoo.

| Päivitetty

Uudestakaupungista kuuluu kummia, mutta onneksi hyvää. Koronakriisin koettelema Valmet Automotive on vasta ehtinyt kutsua kaikki lomautetut takaisin töihin. Nyt autotehtaalle pitäisi löytää noin 400 uutta tuotannon työntekijää – ja pian.

– Pirunmoinen vauhti rekrykampanjassamme on, sillä lisää porukkaa tarvitaan tammikuun alkuun mennessä. Aikaa on siis seitsemän viikkoa, kertoo henkilöstöjohtaja Tomi Salo.

Jättirekrytointi nostaa tehtaan henkilöstömäärän liki 3500:aan.

– Se on omaa väkeä. Lisäksi tehdasalueella työskentelee kumppaniyritysten ihmisiä, tarkentaa Salo.

Keväällä tuotanto Uudessakaupungissa keskeytettiin kokonaan. Autojen kokoaminen alkoi uudelleen toukokuussa, mutta laajoja lomautuksia oli koko suven.

– Keväällä olimme ihmeissämme mihin maailma menee. Lomautuksista noustiin pikkuhiljaa. Kaikki palasivat töihin viimeistään syyskuussa. Sen lisäksi olemme palkanneet syksyllä toistasataa uutta työntekijää.

Positiivinen kehityson jatkunut. Varsinkin hybridimallien kysyntä kasvaa.

– Tilauskanta vahvistuu ensi vuodelle. Mercedes-Benz reagoi elpyneeseen kysyntään. Me tietysti vastaamme huutoon. Siksi tarvitsemme lisää autonrakentajia kaikille tuotannon osastoille, toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Viime vuonna "Ämpärporissa" tehtiin uusi tuotantoennätys: 114 000 autoa. Tehtaalla kootuista Mersuista tuli Suomen kolmanneksi tärkein vientituote.

Valmet Automotiven rekrytointikampanja ulottuu koko Suomeen. Salo kuitenkin myöntää, että tällä aikataululla suurimmat toiveet kohdistuvat lähialueelle.

– Turku-Rauma-akseli on tässä etusijalla. Turusta meillä käy töissä tosi paljon ihmisiä ja Raumaltakin 300–400. Varmasti voisi käydä enemmänkin. Jos on esimerkiksi lomautettuna tai irtisanomisuhan alla, niin täällä on mahdollisuus työllistyä nopeasti, sanoo Salo.

Autotehtaalla tehdään kolmivuorotyötä maanantaista perjantaihin.

– Kuljetus on järjestetty kaikkiin vuoroihin, joita on viisitoista viikossa. Turusta tulee kaksi bussia peräkkäin, kun yksi ei riitä. Bussit kulkevat myös Porista Rauman kautta tehtaalle.

Salo toistaa tutut vaatimukset taloon otettaville: tärkeintä on halu oppia uusi ammatti.

– Mitään tiettyä koulutusta tai aiempaa kokemusta emme edellytä. Työ tehtaalla ei ole älyttömän fyysistä, mutta kokemus tuotannosta ja käsillä tekemisestä on eduksi, hän kuvaa.

Entä palkka? Millaisille tienesteille autotehtaalla yltää?

– Tätä kysytään aina. Siksi laitoimme lähtöpalkkamme nettiin. Sieltä saa kuvan palkkauksesta. Lähtöpalkka on 12–17 euroa tunnilta, ja keskipalkka asettuu 13–14 euroon, vastaa Salo.

Vuonna 2017 Valmet Automotive palkkasi yli 2000 henkilöä. Vaihtuvuus oli melkoista, kun monilla muillakin firmoilla meni lujaa.

– Siitä vaihtuvuus on tasaantunut, mutta näin isossa talossa osa porukasta vaihtuu aina. Elokuussa lähti noin 60 työntekijää opiskelemaan, vuodenvaihteessa lähtee kymmeniä armeijaan.

Lisähaasteen rekrytointiin tuo korona.

– Iso haaste on, ettei autonrakentajan työtä vieläkään tunneta kovin hyvin. Siksi olemme halunneet kohdata potentiaalisia työntekijöitä kasvokkain aiemmissa rekrykampanjoissa. Tätä korttia ei voi nyt käyttää. Tapaamiset on pakko viedä verkkoon, kertoo Salo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut