DNA joutuu pikkuprintistä markkinaoikeuteen - kolmelle yritykselle markkinointikiellot

Kuluttaja-asiamies on puuttunut neljään mainokseen, joissa ei kerrota kuluttajan kannalta olennaisia tietoja riittävän selvästi.

Televisiomainoksissa käytetään säännöllisesti markkinointitapaa, jossa tuotteen tai palvelun kannalta olennaiset tiedot tai tarjoukseen liittyvät rajoitukset kerrotaan hyvin pienellä fontilla kuvaruudun alareunassa.

 Kuluttaja ei pysty kunnolla vertailemaan eri palveluiden ja tuotteiden hintoja ja sisältöä, jolloin myös kilpailu kärsii.

Pikkuprintti on tuomittu sekä markkinaoikeuden että korkeimman oikeuden ratkaisuissa.

Kuluttaja-asiamies seurasi kesällä 2013 tehostetusti televisiomainoksia. Esiin nousi neljä mainosta, joissa tietoja ei esitetty lain edellyttämällä tavalla riittävän selvästi.

DNA Oy:n, Delta Motor Group Oy:n ja Santader Consumer Finance Oy:n mainoksissa tärkeät palvelua ja luottoa koskevat tiedot esitettiin muutaman sekunnin ajan pikkuprintillä. Tietoja ei pystynyt lukemaan normaalilta television katseluetäisyydeltä.

Elisa Oyj:n mainoksessa puolestaan kerrottiin Saunalahden mobiililaajakaista 3G -palvelun kuukausihinta, mutta ei sitä, mitä 24 kuukauden tilausjakso tulee kokonaisuudessaan maksamaan.

Elisa, Delta Motor ja Santander eivät vastustaneet kieltoja, joten ne tulivat voimaan heti.

DNA vastusti sille määrättyä kieltoa, joka koski maksukanavapaketista annettavia tietoja. Koska kielto raukeaa yrityksen vastustettua sen määräämistä, on kuluttaja-asiamies vienyt asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi.