Ei enää pelkkää makkaraperunaa: Kanasalaatti ja burgerit maistuvat RMJ-kävijöille

Vilhelmiina Pyykösen (vas.) ja Annika Helistön ylläpitämällä ruokakojulla on käynyt kuhina. Kuva: Jere Grönberg.

Kesäfestareilla on nestetankkauksen lisäksi tärkeää myös muistaa syödä hyvin. Suolatasapainon ja yleisen jaksamisen ylläpitämiseksi RMJ:n alueelta löytyykin useita ruokakojuja, joista yksi suosituimmista on Annika Helistön ja Vilhelmiina Pyykösen pitämä, kana-annoksiin erikoistunut myyntipiste.

- Mahtavan hyväntuulistä väkeä on ollut liikkeellä koko viikonlopun ajan. Ja paljon ovat ruokia kehuneet, mikä on tietysti parasta, Pyykönen kertoo.

Naiset saapuivat pystyttämään toimipistettään keskiviikkona, ja paluumatka Tampereelle alkaa heti aamuyöstä, kun myyntipaikkana toimiva peräkärry on kasattu matkakuntoon. Lauantain ensimmäisen festaritunnin aikana kassakone ehti jo kilisemään tasaiseen tahtiin.

Juhannusfestivaalit käyvät siis myös aluemyyjillä kunnon päälle. Siksi kunnollisen ravinnon merkitys korostuu entisestään.

- Festivaalikävijät haluavat niiden perinteisten makkaraperunoiden lisäksi nykyään muutakin. Burgerit ovat tällä hetkellä ykkösjuttu, mutta myös meidän kanasalaattimme on ollut todella suosittu. Niitä etenkin pariskunnat tilaavat paljon, Helistö sanoo.

- Kasvis- ja kanaruokien kysyntä on festivaaleilla viime vuosina kasvanut. Konsepteja alkaa olla useita erilaisia moneen lähtöön ja monenlaiseen ruokavalioon.

Nämä kanasalaattiannokset ovat maistuneet festarikansalle. Kuva: Jere Grönberg.

Helistö tietää mistä puhuu, sillä nuorten naisten pyörittämän kojun takana oleva konsepti on hänen isänsä perustama. Pyyköselle tämä on ensimmäinen kesä "kiertävänä festarikokkina".

Olivatpa asiakkaiden kulinaristiset mieltymykset mitä hyvänsä, kaikkia suosituimpia festariruokia yhdistää yksi asia.

- Ihmiset haluavat helppoa sormiruokaa. Jos täällä jotain keittoa tarjoiltaisiin, loppuillasta saattaisi aika monet sopat läikkyä maahan, Pyykönen naurahtaa. 

- Meidän ruokamme ovat hyvin pysyneet lautasilla, eihän niitä muuten ostettaisikaan.

Naiset myöntävät, että väkeä voisi festivaalialueella enemmänkin olla, mutta kauppa on silti käynyt hyvin. Ja asiakaskunta on ollut erittäin hyväkäytöksistä.

- Tosi kohteliaita ovat kaikki olleet, vaikka jotkut ovatkin hiukan maistissa olleet, Pyykönen hymyilee.