Eurajoen kunnan mielestä valtatie 8 nelikaistaistaminen olisi paras vaihtoehto, kun suunnitellaan kasitien parantamista Rauman ja Eurajoen välillä. Kunta antoi lausuntonsa koskien hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmaa (YVA).
Neljän kaistan vaihtoehtoja on kaksi. Niistä molemmissa rakennetaan yksi uusi kaista molempiin suuntiin Raumalta Eurajoen uuden ohitustien alkuun. Lisäksi Rauman pohjoista eritasoliittymää parannetaan ja rakennetaan Olkiluodontien kohdalle kokonaan uusi eritasoliittymä.
Uutta on toisen nelikaistavaihtoehdon esittelemä osittain uusi tienlinjaus Lapijoen kohdalla.
Nelikaistaistamisen vaihtoehdot ovat nollavaihtoehto, joka sisältää vain vähäisiä parantamistoimenpiteitä tai ykkösvaihtoehto, jossa valtatie kohennetaan jatkuvaksi ohituskaistatieksi, jossa peruskaistoja on kaksi ja ohituskaista vuorottelee.
Ajonopeudet sataseen
Eurajoen kunnanhallitus totesi lausuntonaan, että molemmat neljän kaistan vaihtoehdot ovat parhaimmat liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta. Nopeudet nousevat nykyisestä 80 kilometristä tunnissa 100 kilometriin tunnissa.
Jos uusi Lapijoen-linjaus vedetään, on häiriölle alttiiden asuinkiinteistöjen määrä vähäisempi kuin nykyisin. Meluhaitat vähenevät Lapijoen pientaloalueelta ja nykyinen tielinjaus jää rinnakkaistieksi.
Toisaalta kunta toteaa, että haitat siirtyvät osittain uudelle alueelle, mikäli tie linjataan kulkemaan nykyisen valtatien länsipuolelle.
Kunta uskoo, että pyörätien rakentaminen koko matkalle lisää työmatkapyöräilyä molempiin suuntiin ja mahdollistaa ilmastoystävällisen liikkumismuodon.
YVA-ohjelma on hankkeen suunnittelussa ensimmäinen vaihe ennen yleissuunnitelman laatimista. Viimeinen vaihe ennen toteuttamista on vielä tiesuunnitelman laatiminen.
Mahdollinen toteuttaminen voisi alkaa vuosien 2027–2031 välisenä aikana, on Varsinais-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Timo Bäcklund kertonut aiemmin (LS 14.12.2021).
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.