Eurajoki Bel Canton Parsifal vaatii istumalihaksia: yleisöä kehotetaankin ottamaan omat istuinaluset mukaan Eurajoen kirkkoon

Wagnerin suurteoksessa on mukana eturivin oopperalaulajia

| Päivitetty

Kustaa Aadolfin kirkot penkit tuntuvat puisilta takamuksen alla. Omat istuinaluset ovat siis enemmän kuin suositeltavat keskiviikon oopperaesityksessä. Kolmeen osaan pilkotulla Wagnerin Parsifalilla nimittäin on väliaikoineen mittaa neljä tuntia ja 30 minuuttia.

– Ei oma alusta huono idea ole. Kyllä siinä istumista on, teatterissakin olisi, sanoo basso Erik Rousi, toinen Eurajoki Bel Canton taiteellisista johtajista.

Todellista oopperafania – Eurajoelle on tiettävästi tulossa kuulijoita Helsingistä saakka – esityksen kesto ei silti taida pelottaa.

– Meillä on aiemminkin ollut isoja esityksiä, jotka on otettu hyvin vastaan. Wagneria on kyseltykin, Rousi sanoo.

Nyt tehdään näyttävästi

Kun monessa kulttuurilaitoksessa tehdään pandemian takia esityksiä normaalia pienemmin, päätti eurajokelaisfestivaali uida vastavirtaan ja tuoda yleisölle ison esityksen. Sitä toinen taiteellinen johtaja Mika Kares pitää festivaalin voimannäyttönä.

– Pitää tuoda yleisölle myös sellaista, mitä muut eivät pysty tai uskalla.

Superseitsikko koossa

Bel Cantossa ollaan tosin myös hyvin kustannustehokkaita, sillä Gurnemanzin jättiroolin laulaa Kares itse ja Amfortasin toinen taiteellinen johtaja Rousi. Muut laulajat lukeutuvat bassojen ystäväpiiriin.

Esiintyjäjoukosta löytyy neljä laulun mestarikurssit Eurajoella käynyttä laulajaa: Rousin ohella Samuli Takkula, Markus Suihkonen ja Kalle Virtanen.

Nimiroolin laulaa Kansallisoopperan Covid fan tuttessa esiintynyt tenori Tuomas Katajala ja Kundryn osan laulaa kyseisellä roolilla Euroopassa mainetta niittänyt mezzosopraano Tuija Knihtilä.

Ritari Klingsoria esittää Takkula, kuningas Titurelin roolin laulaa Suihkonen ja Knaapina esiintyy Virtanen.

Orkesteriosuuksista vastaa urkuri Ilpo Laspas.

Ilman korona-aikaa tämäntasoista joukkoa ei välttämättä olisi saatu kokoon Eurajoelle.

– Nyt kaikki olivat Suomessa tavoitettavissa, Rousi sanoo.

Pandemian peruuntuneiden esiintymisten takia myös esiintyjäpalkkiot ovat tulleet alas, Rousin mukaan toivottavasti eivät kuitenkaan pysyvästi.

– Kustannustehokkuudestakin huolimatta Parsifal on festivaalin historian suurin satsaus, Rousi kertoo.

Oopperamusiikin jättiläinen

Wagnerin teosta pidetään yleisesti oopperamusiikin kulmakivenä.Suurteos on festivaalin tiedotteen mukaan täynnä viittauksia kristinuskoon, myötätunnon merkitykseen ihmiselämässä ja lankeemuksen jälkeiseen vapahdukseen.

– Parsifal sijoittuu oopperoiden joukossa ihan omille korkeuksilleen. Sen musiikki on taivaallista, inhimillistä, sielukasta ja äärimmäisen pohdiskelevaa, Rousi kuvailee.

Into esiintymään on suuri, sillä Rousi ei ole ollut oopperalavalla sitten maaliskuun.

Lippuja vielä jäljellä

Eurajoen kirkkoon myydään oopperaesitykseen 200 lippua.

– Niitä on mennyt ihan hyvin harmillisen tilanteeseen nähden, mutta lippuja jää vielä ovellekin myyntiin. Tämän hetken kapasiteetista on jäljellä noin puolet, kertoo kulttuurituottaja Emma Puosi Eurajoen kunnasta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut