Fredman Group hakee digi edellä kovaa kasvua kansainvälisiltä markkinoilta – "Lapin-tehtaalla on yhä tärkeä rooli"

Hagbergin tavoitteena on uuden johtoryhmän kanssa nostaa liikevaihto 100 miljoonaan euroon jo vuoteen 2024 mennessä. Siihen vaaditaan rajua kansainvälistä kasvua. Lapin-tehtaan tuttuja tuotteita kuten suodatin- ja leivinpapereita, tuorekelmuja, folioita, kartonkivuokia tai kuituliinoja ei kuitenkaan ole lähdössä Rauman satamasta lähivuosina valtavia määriä maailmalle.

Toisen leivinpaperikoneen asennus on käynnissä Fredmanin tehtaalla Rauman Lapissa. Tehtaanjohtaja Juha-Pekka Valo (oik.) juttusilla koneenhoitaja Jyrki Kaunismäen kanssa. Fredman Group on investoinut Lapin tehtaaseensa noin miljoona euroa vuodessa. Kuvat: Juha Sinisalo

Fredman Group on investoinut Lapin-tehtaaseensa noin miljoona euroa vuodessa. Viime suvena tehtiin kattoremonttia, syksyllä saatiin uusi kuituliinakone ja kesäksi valmistuu uusi leivinpaperilinja.

– Automaatio nostaa kapasiteettia. Hyvää on sekin, että voimme valmistaa samanaikaisesti erimittaista leivinpaperia. Esimerkiksi amerikkalaiset tykkäävät käyttää leveämpää, kertoo Fredman Groupin toimitusjohtaja Per-Henrik Hagberg.

Perheyhtiö laati viime vuonna uuden strategian, jonka mottona on ”yksi Fredman”. Hagbergista tuli lokakuussa konsernin toimitusjohtaja.

– Henkisesti se tarkoittaa, että Lapin-tehdas on keskeinen osa kansainvälistä toimitusketjua. Tehtaan arkea organisaatiomuutos ei mullista, mutta ainakin tehtaanjohtajan elämää se helpottaa. On vain yksi agenda ja yksi toimitusjohtaja kolmen sijaan.

Tehtaanjohtajaksi nimitettiin lokakuussa Juha-Pekka Valo, joka on tehnyt pitkän uran Lapissa.

Omistajayrittäjistä Peter Fredman on hallituksen puheenjohtaja ja Clas Fredman hallituksen jäsen.

Eskimo-brändi vaihtui viime vuoden aikana Fredmaniksi.

”Korona antoi positiivisen buustin”

Viime vuosi oli Fredmanille tuloksellisesti hyvä. Liikevaihto kasvoi 18 prosenttia ja ylitti 30 miljoonan euron rajan. Tuloskin parani.

– Korona antoi meille positiivisen buustin. Päivittäistavaran myynti kasvoi, kun ihmiset kokkailivat kotona. Ammattikeittiöitä oli kiinni, mutta take away -pakkaustuotteita meni hyvin kaupaksi kunnille ja ravintoloille, Hagberg kertoo.

Tehtaan väelle hän jakaa kiitosta joustavuudesta, kun kysynnän painopisteet muuttuivat nopeasti.Lapin tehtaanmyymälä suljettiin, avattiin ja suljettiin taas koronan vuoksi. Myymälä on tarkoitus avata jälleen toukokuussa.

”Vientiä tehdään digituotteet edellä”

Hagbergin tavoitteena on uuden johtoryhmän kanssa nostaa liikevaihto 100 miljoonaan euroon jo vuoteen 2024 mennessä. Siihen vaaditaan rajua kansainvälistä kasvua.

Lapin-tehtaan tuttuja tuotteita kuten suodatin- ja leivinpapereita, tuorekelmuja, folioita, kartonkivuokia tai kuituliinoja ei kuitenkaan ole lähdössä Rauman satamasta lähivuosina valtavia määriä maailmalle.

– Vientiä tehdään digituotteet edellä. Keskiössä ovat ammattikeittiötuotteet. Yhteistyökumppanien kautta vientiin voi mennä myös kuluttajatuotteita, mutta niissä kilpailu on kovempaa.

Tärkeimmät vientimarkkinat ovat Pohjoismaat, Keski-Eurooppa ja USA.

– Matkalla alkaa olla vaikutusta, kun pidemmälle mennään.

Kahvinsuodatinpaperit ovat yksi monista Lapin tehtaan kaikille tutuista kuluttajatuotteista. Tehtaanjohtaja Juha-Pekka Valo (oik.) ja koneenhoitaja Saku Salomaa suodatinpaperipakkausta.

Maailmalle mennään Chefstein-brändillä

Euran Kuluttajatuotteet siirtyi Eurasta Lappiin valtatie 12:n varteen 1990-luvun lopulla. Fredmanit ostivat yhtiön kokonaan rahastoilta 2002.

Tässä lehdessä on useamman kerran kerrottu Fredman Groupin halusta valloittaa maailmaa digiajan bisneksellä kuten keittiön johtamisjärjestelmillä.

– Suomi tarvitsee nyt rohkeutta kasvaa ja kansainvälistyä. Uskomme, että ammattikeittiöt kautta maailman voivat hyötyä suomalaisesta teknologiaosaamisesta ja ruokaturvallisista keittiötuotteista, joista meillä on vuosikymmenten kokemus, Peter Fredman julisti Lapin-tehtaalla syksyllä 2016.

Hagbergin mukaan alusta on nyt valmis myyntiin ja käyttöön.

– Kansainvälisille markkinoille mennään Chefstein-brändillä.

Siinä missä Michelin-tähtiluokitus kertoo poikkeuksellisesta laadusta ruoanlaittotaidon osalta, voisi Fredman olla alan yleinen standardi ruokaturvallisuudessa, visioi Peter Fredman tänään.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut