Gasum: Rauma on erittäin kiinnostava alue kaasutankkausasemalle

Länsi-Suomen tietojen mukaan yhtiö olisi väläyttänyt liikennekaasun tankkausaseman rakentamista ensi vuonna. Gasum ei kuitenkaan vahvista tietoa. Tämän vuoden investointisuunnitelmissa asemaa ei ole.

Raumalla kannattaa olla positiivisin mielin, mutta investointia kaasutankkausasemaan ei ole ainakaan vielä kerrottavaksi. Tämä on energiayhtiö Gasumin viesti kaasuautoa harkitseville raumalaisille autoilijoille ja yrityksille.

– Näemme Rauman erittäin kiinnostavana alueena. Olisin yllättynyt, jos se ei olisi sitä myös muille toimijoille, sanoo yhtiön Suomen liikenneyksikön maajohtaja Olli Paasio.

Muna vai kana? Vastaus on asema

Suomen linja liikennepäästöjen vähentämisessä näyttää muotoutuvan eri keinojen tilkkutäkiksi.

Vaikka hallituksen julkaisemassa fossiilittoman liikenteen tiekartassa visioidaan huimaa sähköautojen määrän kasvua ja nestemäisten biopolttoaineiden lisäämistä, on odotuksia ladattu runsaasti myös biokaasuun.

Kuluttajan tai autoinvestointeja harkitsevan yrityksen kannalta ongelma tiivistyy muna ja kana -asetelmaan. Käytännössä solmu aukeaa kuitenkin polttoaineen tarjonnan puolelta, jos aukeaa.

– Kaasuautojen määrä ei voi alueellisesti kasvaa ennen kuin on tankkausasema, Paasio myöntää.

Lähimmälle asemalla 50 kilometriä

Tällä hetkellä Raumalta on matkaa lähimmälle maa- ja biokaasun tankkausasemalle Poriin 50 kilometriä. Etelän suunnassa tietä on nieltävä melkein kaksin verroin Turkuun saakka. Säkylään valmistuu asema maaliskuussa, ja sinnekin on Raumalta kymmeniä kilometrejä.

Paasion mukaan Gasum tekee investointilinjauksia jatkuvasti. Tässä seurataan markkinoiden kehittymistä niin henkilöautojen, keskiraskaan kuin nesteytettyä kaasua käyttävän raskaankin liikenteen kohdalla.

– Haemme kasvua kaikilta segmenteiltä. Kaasumarkkina on varsin positiivisessa vaiheessa, ja se myötävaikuttaa vahvasti tankkausverkoston kehittymiseen, maajohtaja muotoilee.

– Toivottavasti pääsemme pikapuoliin kertomaan tulevista asemahankkeista.

Kaupunki yrittää edistää asiaa

Rauman kaupungin tavoitteena on ollut jo pitkään liikennekaasun tankkausaseman saaminen kaupunkiin.

Alun perin aseman ajateltiin nousevan satamaan kaavaillun tteollisuuden ja laivaliikenteen LNG-terminaalin yhteyteen. Hanke ei kuitenkaan ole toteutunut. Forchem on tästä huolimatta ottanut nesteytetyn kaasun käyttöön mäntyöljytehtaansa energianlähteenä. Kaasu kuljetetaan Raumalle Porista.

Kaupunki on yrittänyt lisäksi edistää erillisen kaasutankkausaseman perustamista. Asiasta on keskusteltu myös suoraan Gasumin kanssa, ja Länsi-Suomen saamien tietojen mukaan yhtiö on arvioinut kaupungille, että Rauman vuoro voisi olla vuonna 2022.

Paasio ei vahvista tietoa.

– Yksittäisten sijaintien osalta viestimme yksityiskohtia ja aikatauluja siinä vaiheessa kun kunkin osalta on lopullinen investointipäätös on tehty ja yksityiskohdat ovat selvillä.

Rauma ei suunnitelmissa ainakaan 2021

Ainakaan Gasumin tämän vuoden investointisuunnitelmissa Rauma ei ole. Paasion mukaan investointipäätökset tehdään kokonaisharkinnalla, eikä mikään yksittäinen tekijä ole sellainen, jonka ylittyisen voisi sanoa johtavan aseman rakentamiseen.

Rauman etu on kuitenkin monimuotoisuus.

Väestöpohja luo mahdollisuuksia kaasuhenkilöautojen yleistymiseen. Kaupungin koko puolestaan tarkoittaa merkittävää jätekuljetusten ja muun keskiraskaan logistiikan tarvetta. Siinä kaasun kysyntää kasvattaa pian voimaan tuleva, julkista logistiikkahankintaa koskeva puhtaiden hankintojen direktiivi.

Raskaan teollisuuden raskas liikenne taas saattaa ennen pitkää lisätä tilausta kaasurekkojen käyttämälle nesteytetylle kaasulle (LNG).

– Investointipäätös on iso, ja kaikki segmentit tukevat toisiaan. Uusia tankkausasemia rakentaessa on usein tehty yhdistelmäasemia, Paasio sanoo.

"Milloin ja kuka, on oleellinen kysymys"

Energiavirasto julkisti tammikuussa päätökset hankkeista, jotka saavat valtiolta liikenneinfran tukea viime lokakuussa alkaneesta tarjouskilpailusta.

Tukeen pääsi kiinni 18 biokaasun tankkauspistettä. Mukana ei ollut yhtään hanketta Satakunnassa.Seuraava haku on huhtikuussa, jolloin jaossa on kolme miljoonaa euroa. Paasion mukaan infratuki on tärkeä osa Gasumin investointisuunnitelmia ja -päätöksiä.

Toisaalta Gasum toivottaa myös muut tervetulleiksi kasvattamaan tankkausverkostoa. Paasion sanoo, ettei kyse pidemmän päälle olekaan siitä, tuleeko Raumalle kaasutankkausasema vai ei.

– Milloin se tulee ja kuka investoinnin tekee, on se oleellinen kysymys.

Keula uusii parhaillaan Tallikedon ABC-asemaansa. Kuluttajien suunnasta on ehdotettu, että S-ryhmään kuuluva osuuskauppa rakentaisi samalla kaasutankkauspisteen. Emme tavoittaneet Keulan toimitusjohtaja Mika Marttilaa kommentoimaan sitä, onko ehdotusta mahdollisesti harkittu.

Tavoitteet ovat hyvin kaukana

Pari vuotta sitten laaditussa Satakunnan kaasutaloussuunnitelmassa asetettiin tavoitteeksi 12 kaasutankkausasemaa ja 6 000 kaasuautoa vuonna 2025.

Tämän hetkisen tilanteen perusteella tavoite näyttää lähinnä utopistiselta.

Traficomin mukaan maakunnassa oli viime vuoden lopulla liikennekäytössä 262 vähintään osittain kaasua käyttävää henkilöautoa. Kaasupakettiautoja oli alle 20 ja kuorma-autoja kaksi.

Tankkausasemia Satakunnassa on tällä hetkellä yksi, ja rakenteilla on kolme lisää. Yksi niistä on avautumassa Säkylään aivan pian, kun VSS Biopowerin asema aloittaa toimintansa käyttöönottotarkastuksen jälkeen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut