Gerdan huonokuntoinen masto ei liittynyt uppoamiseen

Laivan kansirakenteet ovat puuosiltaan kunnossa, ja purkaminen etenee suunnitellusti.

Gerdan purkutyö käynnistyi torstain mastoista. Etummaisesta mastosta löytyi lahoa, mutta muilta osin laiva on normaalissa kunnossa.

Länsi-Suomi uutisoi lauantaina, että Gävlessä rakennetun, Poroholmassa ihmisiä ihastuttaneen, priki Gerdan tarina on kääntynyt loppusuoralle.

Syyskuussa Poroholmassa uponneen Gerdan uppoamissyy ei ole vielä selvinnyt, mutta vahvin epäily on, että laivaan johtava makean veden putki olisi rikkoutunut.

Prikin pelastusta mietittiin monelta taholta, mutta lopulta tosiasiat puolsivat laivan purkua.

Purkutyöt käynnistyivät torstaina laivan mastojen eli takilan purulla. Silloin kävi ilmi, että etummaisessa mastossa oli noin metrin matkalta lahoa puuta. Muilta osin laiva on normaalissa kunnossa.

Maston laho ei ollut yllätys, sillä asia oli muun muassa aluksen entisen omistajan, Riku Räsäsen, tiedossa.

– Mastot ovat kulutustavaraa ja niitä vaihdetaan tarvittaessa. Ne ovat eniten ilmojen armoilla, ja siksi myös kuluvat helposti. Mastojen kunto ei liity mitenkään aluksen uppoamiseen, Räsänen selventää.

Mastot piti pinnoittaa talvella

Asiantuntijat ovat tarkistaneet Gerdan takilan kunnon vuosittain. Mastot oli tarkoitus pinnoittaa tulevana talvena uudestaan.

– Se olisi riittänyt, sillä laiva ei ollut aktiivikäytössä. Jos laivalla olisi purjehdittu, olisi mastot pitänyt vaihtaa.

Riku Räsänen harmittelee myös sitä, miten paljon tietämättömyyttä merikaupungin ihmisillä on purjelaivoista.

– Kyseessä on ainutlaatuinen toimiala. Osaamista ei ole paljon, mutta arvostelua sitäkin enemmän.

– Meitä on kohdannut suuri onnettomuus ja menetys. Tuntuu kohtuuttomalta, että nyt vielä epäillään laivan huonosta kohtelusta, varsinkaan kun siitä ei ole ollut todellakaan kysymys, mies sanoo tiukasti.

Puuosat priimassa kunnossa

Gerdan purkutoimet jatkuvat normaalisti Poroholmassa myös viikonloppuna.

– Olemme nyt purkaneet lähes koko kannen. Kannen yläpuolella olevat tilat esimerkiksi hytit, ovat puuosiltaan kohtuullisesta tai jopa ihan priimassa kunnossa, vahvistaa Tero Nieminen Timantti-Nieminen Oy:stä.

Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, tavoitteena on saada laiva kellumaan ja hinattua lähemmäs rantaa tai jopa rantaan saakka.

– Sitä ennen meidän pitää saada koko kansi tyhjäksi, ja ainakin kölipainot ja moottori pois.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut