Gävlessä rakennetun Gerdan tarina alkaa olla loppusuoralla.
Poroholmassa syyskuussa pohjamutiin uponneen prikin viereen on uitettu valtava Nestori-proomu, jonka kannella on kookas keltainen kaivinkone.
Kaivuri sinisine kourineen odottaa, että pääsee tarttumaan muihinkin osiin kuin laivan mastoihin.
– Torstaina otimme mastot alas, muuta emme ehtineet tehdä. Sanotaanko näin, että oli aikakin purkaa, Timantti-Nieminen Oy:n Tero Nieminen kertoo.
Timantti-Nieminen otti lokakuun alussa Gerdan hallintaansa Poroholman lomakeskuksen yrittäjän Riku Räsäsen kanssa tehdyn poistosopimuksen jälkeen.
Etummainen masto vaarallinen
Tero Niemisen mukaan mastoja purkaessa kävi niin, että etenkin etummainen masto hajosi lähes käsiin.
– Sieltä sai ihan sormin kaivattua sitä puuta. Niin mätä se oli. Se olisi jossain myrskyssä kaatua laivan päällekin, Tero Nieminen arvioi maston kuntoa.
Gerda oli uppoamiseen saakka Suomen suurin raakapurjelaiva ja kotimaassa olevista purjehduskelpoisista purjelaivoista suurin.
Suomenlinnan telakan Jouni Wirta arvioi Länsi-Suomelle 5. lokakuuta, etteivät 25 vuotta vanhat laivat uppoa ilman hyvää syytä.
– Gerda on ollut koko historiansa ajan enemmän tai vähemmän heitteillä.
– Jos laiva ei seilaa, tuo on vääjäämätön lopputulos jokaiselle alukselle. Laiva ei pysy kunnossa, jos sitä ei käytetä, Wirta totesi.
Kellumista toivotaan
Kun noin 30 metriä korkeat mastot on poistettu ja lähes 5 kilometriä köyttä kerätty talteen, alkaa 49 metriä pitkän aluksen purkaminen.
Tero Nieminen arvioi, että loppuosa työstä on aika suoraviivaista.
– Nyt kun siitä on mastot otettu alas, niin se on aika normaalia purkutyötä. Ylhäältä alaspäin mennään. Tosin hetken päästä siinä ollaankin veden alla.
Nieminen toivoo, että riittävästi purettuna laiva alkaisi taas kellua.
– Ensi viikko varmasti menee purkutöissä, hän uskoo.
Kokemäellä polttaminen edullisempaa
Gerda painaa arviolta noin 400 tonnia. Aluksessa on valtavasti puuta, mutta myös metallia ja tekniikkaa.
Tero Nieminen kertoo, että puiset osat aluksesta viedään suoraan poltettavaksi.
– Se on valitettavaa, että ainoa järkevä paikka kierrättää tuollaista puuta on voimalaitos. Se on ainoa kannattava tapa.
Kun jätepuusta halutaan eroon, pitää Niemisen mukaan maksaa 20 euroa tonnilta.
Hän kertoo, että Rauman sijasta puu ajetaan Kokemäelle saakka. Siellä jätepuu murskataan ja poltetaan kaukolämmöksi paikallisille kiinteistöille ja teollisuudelle.
– Meillä on iso voimalaitos, mutta se on niin kallis, että meidän kannattaa ajaa Kokemäelle saakka. Se on aika ihmeellinen asia, Nieminen hämmästelee.
Uutisen otsikkoa päivitetty 21.10. klo 12.17.
Uutista päivitetty klo 14.42 Ensimmäisen kuvan kuvatekstiä korjattu. Koko laivaa ei ole todettu huonokuntoiseksi, vain ensimmäinen masto oli laho.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.