Hangassuon tulevaisuus on yhä auki - asemakaava puuttuu, ja kaatopaikkarakenteet asettavat rajoituksia

Vanha "Kinnon kaatopaikka" piti sulkea lopullisesti jo kaksi vuotta sitten. Viimeistelystä pyydetään tarjouksia tänä vuonna. Kaatopaikkakaasun hyötykäyttö ei ole suunnitelmissa.

Hangassuon entisen kaatopaikan mahdollinen käyttö sulkemisen jälkeen on yhä auki. Raumalaiset tuntevat kohteen yleensä Kinnon kaatopaikkana.

Jätteiden vieminen penkoille lopetettiin 90-luvun alkupuolella, ja varsinkin 2000-luvulla alueen ympäristöön on noussut paljon uutta asutusta. Ympäristöstä roimasti kohoava mäki herättää paljon mielenkiintoa, mutta alueella on liikkumiskielto.

Ennen pitkää alue voi aueta tavalla tai toisella.

– Käyttötarkoitus on vielä avoin. Alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa, huomauttaa Rauman kaupungin suunnitteluinsinööri Minna Kouva.

Lakea piti täyttää lisää

Kaatopaikan viimeiset peittokerrokset ja muun muassa kaasunkeräysjärjestelmät piti rakentaa jo kaksi vuotta sitten, mutta matkaan tuli mutkia.

– Kaatopaikan laen muotoilu oli jäänyt loivaksi ja kaasunkeräysputkille ei olisi saatu tarpeellista kaltevuutta. Kaatopaikkaa piti vielä täyttää lisää noin 2 000 kuutiometriä ja päivittää suunnitelmia, Kouva kertoo.

Täytöt ja varsinaiset maisemointityöt on nyt saatu valmiiksi. Edessä on vielä kaasunkeräyskerroksen sekä -putkistojen rakentaminen. Urakka on tarkoitus kilpailuttaa loppuvuonna.

Kaasuille todennäköisesti turvesuodatus

Kaatopaikkakaasun muodostumista ja laatua on seurattu Hangassuolla vuodesta 2012 saakka.

Tulosten mukaan jätevuori on tilassa, jossa mädäntyvä jäte tuottaa tasaisesti metaania. Lisäksi syntyy kaatopaikoille tyypillisesti hiilidioksidia sekä jonkin verran rikki- ja syaanivetyä.

Toinen kaasua johtavista putkista on kuitenkin rikkoutunut, minkä vuoksi luotettavaa tietoa kaasunmuodostuksesta kaatopaikan kaikista osista ei ole.

Kaasunkeräysjärjestelmällä kerättävä kaasu on tarkoitus käsitellä turvesuodattimilla. Niissä metaani hapettuu ilmastolle metaania haitattomampaan muotoon.

Linja valittiin jo 2001

Kaasunkäsittelylinja on valittu jo vuonna 2001 eli ennen kuin vastuu alueesta siirtyi kaupungille, eikä ympäristölupakaan vaadi tämän enempää.

– Kaasujen suodatus ei aseta erityisiä tilavaatimuksia, ja lisäkustannukset ovat pienet, Kouva mainitsee.

Hyötykäyttö ei toisin sanoen kuulu suunnitelmiin.

– Koska kootun kaasun kokonaismäärä on suhteellisen vähäinen, sen hyödyntäminen ei ole mahdollista.

Ilman nykyvaatimuksia perustetun kaatopaikan rakenteet eivät myöskään ole parhaat mahdolliset kaasun keräämiseen.

Pyöräreittejä ja lintujen tarkkailua?

Kun kaatopaikan sulkeminen saadaan maaliin, voidaan alkaa miettiä myös itse alueen jatkokäyttöä. Tästä ei ole vielä minkäänlaisia suunnitelmia.

Kaasuputkisto sekä peittorakenteet asettavat rajoituksia esimerkiksi rakentamiselle.

– Toiminnan tulee olla sellaista, että se ei vahingoita kaatopaikan pintarakennekerroksia. Esimerkiksi bentoniittimattoa puhkaisevia rakenteita tai perustuksia ei voi tehdä, Kouva huomauttaa.

Bentoniittikerros on tiivis, kaasuja pidättävä savikerros.

Kaatopaikka ei myöskään ole stabiili pohja, vaan painuu jätekerroksen orgaanisen aineksen hajotessa ja jätteiden muljahdellessa.

Kouvan mukaan alue voisi kuitenkin soveltua ennen pitkää virkistyskäyttöön, kuten lenkkeilyyn tai maastopyöräilyyn merkityillä reiteillä. Korkeutensa vuoksi alue on houkutteleva myös tähtien tai lintujen tarkkailuun. Siihen on joillekin harrastajille myönnetty kulkulupia tähänkin saakka.

"Ihan hyvältä idealta kuulostaa"

Hangassuon kaatopaikkakaasua ei ole suunniteltu hyödynnettäväksi, koska sitä muodostuu liian vähän. Toisen kaasua muodostava kaatopaikan tuella hyötykäyttö voisi kenties olla mahdollista.

Hangassuon kaatopaikka on kaupungin vastuulla, kun taas Hevossuon kaatopaikasta vastaa sen liikelaitos Rauman Seudun Jätehuolto.

Hevossuolla kaasut poltetaan vielä toistaiseksi soihdussa, mutta suunnitelmissa on joko sähkön- ja lämmöntuotanto tai liikennekaasun tuotanto tankkausasemineen (LS 9.8.).

Jos jälkimmäinen vaihtoehto toteutuu, voisiko Hangassuolta kuljettaa kaasua tankeissa Hevossuolle?

– No mikä ettei. Ihan hyvältä idealta kuulostaa, jos vain kaasuntuotto on todettu riittäväksi ja kaasua tuotettaisiin pitkälle tulevaisuuteen, Minna Kouva myöntää.

Hän kuitenkin huomauttaa, että tätä varten suunniteltavan keräysjärjestelmän lisäksi pitäisi varmistaa kaasun turvallinen kuljetus.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut