Hannu Asumalahti johtaa Keskuskauppakamarin liikennevaliokuntaa – ”Runkoverkkoasetus ei saa jäädä lain kuolleeksi kirjaimeksi.”

Ilmastoasiat nousevat myös vahvasti esille. Asumalahden mielestä ilmastotavoitteet pitää ottaa vakavasti.

Raumalainen Hannu Asumalahti johtaa tämän ja ensi vuoden Keskuskauppakamarin liikennevaliokuntaa.

Valiokunta on valtakunnallisen liikennelobbaamisen ytimessä.

– Keskuskauppakamari on yritysten ääni, tunnustettu keskustelukumppani. Arvostusta kuvaa, että valiokuntaan kutsutut asiantuntijat melkein aina pääsevät tulemaan. Hyvin avoimesti on asioista voitu puhua, Asumalahti kuvaa.

Hän ehti istua valiokunnassa neljä vuotta ennen puheenjohtajaksi valintaansa.

Tämäpä hyvä, kun saatiin oma mies nuijan varteen – vauhdittaa varmaan kasitien kunnostusrahojen saamista, tuumannee moni lukija.

– Täytyy muistaa roolit. Rauman Sataman toimitusjohtajana pyrin tietysti vaikuttamaan siihen, että kasitie nelikaistaistetaan. Tässä valtakunnallisessa luottamustehtävässä pyrin miettimään koko maan etua, Asumalahti sanoo.

Hän lisää, että investointien tärkeysjärjestykseen paneminen on valiokunnassa oikeastaan sivuasia.

– Investointilista laaditaan kauppakamarien toimitusjohtajien kokouksessa ja hyväksytään keskuskauppakamarin hallituksessa.

Mikä sitten on valiokunnan pääasia? Asumalahti listaa kolme isoa tavoitetta: korjausvelka, runkoverkko ja rahoitusmallit.

– Näemme, että uuden hallituksen pitää saada valtion budjettiin takaisin 300 miljoonan euron lisäraha liikenneverkon korjausvelkaan. Rahaa on käytettu muun muassa siltoihin ja Rauman seudulla valtatie 12:n levennykseen.

Vuodenvaihteessa astui voimaan asetus, joka määrittelee palvelutason pääväylillä. Runkoverkkoon alueeltamme kuuluvat valtatiet 8 ja 12 sekä Rauman rautatie.

– On pidettävä huolta, ettei asetus jää lain kuolleeksi kirjaimeksi, vaan laatutavoitteet myös toteutuvat esimerkiksi kunnossapidon osalta.

Suurten liikenneinvestointien rahoitukseen etsitään uusia malleja.

– Ratapuolella kehitysyhtiö on myönteinen esimerkki. Samanlaisia avauksia toivotaan myös maanteille.

Ilmastoasiat nousevat myös vahvasti esille. Asumalahden mielestä ilmastotavoitteet pitää ottaa vakavasti.

Sähkömoottorit yleistyvät henkilöautoissa, ja valtiot kiihdyttävät tätä kehitystä verotuksellaan.

– Se on perusteltua, mutta murrosvaiheessa sähköautojen verotuki ei saisi luiskahtaa siihen, että tavara- ja hyötyliikenne kärsii kohtuuttomasti. Sähkömoottori sopii toistaiseksi heikosti pitkien matkojen tavarakuljetuksiin, Asumalahti muistuttaa.

Mikäli uusien polttomoottoriautojen myynti aikanaan loppuisi, tarvitaan vanhoja autoja varten perinteistä jakeluverkostoa vielä pitkään sen jälkeenkin.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut