Hätätekstiviesti-ongelma johtui operaattorin tietokantapalvelun viasta

Kuulovammaisille ja muille erityisryhmille tarkoitettu hätätekstiviestipalvelu ei toiminut maanantai-iltapäivän ja tiistai-aamuyön välisenä aikana.

Vika laajeni maanantai-iltana koko maahan, ja se saatiin korjattua tiistaina aamuyöllä. Vikatilanteen aikana ei tullut yhtään oikeaa hätäilmoitusta tekstiviestillä. Hätänumero 112 toimi koko ajan normaalisti.

Hätäkeskuslaitoksen tietohallintopäällikkö Jesse Fågelin mukaan vikatilanne havaittiin Hätäkeskuslaitoksen omalla operatiivisella valvonnalla maanantaina iltapäivällä.

– Ongelma johtui Soneran tietokantapalvelimen viasta. Iltapäivällä viat olivat alueellisia ja tiedotimme niistä medialle. Tietoa jaettiin myös sosiaalisessa mediassa Hätäkeskuslaitoksen kanavilla. Illalla vika laajeni valtakunnalliseksi ja viranomaisena annoimme vaaratiedotteen maanantai-iltana klo 21 jälkeen. Sonera sai vian korjattua tiistai-aamuna noin klo 6, jolloin asiasta ilmoitettiin vaara ohi -tiedotteella. Olemme tänään tiistaina varmistaneet, että tällä hetkellä viestit tulevat normaalisti hätäkeskustietojärjestelmään kaikkien operaattorien osalta, Fågel sanoo.