Heinimaa: Kiinan tilanne luo toivoa - rajojen sulkeminen vaikuttaa Rauman telakalla, jolla työskentelee paljon ulkomaalaisia

RMC:n kumppaniyritykset ovat pyrkineet vähentämään työntekijöiden rotaatiota, joka on yleisesti kolme kuukautta. – Esimerkiksi haetaan lupien pidennyksiä, jos työntekijöillä on halua jatkaa täällä.

Suomi ja monet Euroopan maat rajoittavat nyt henkilöliikennettä maiden välillä. Tämä vaikeuttaa toimintaa esimerkiksi rakennusalalla, jolla työskentelee paljon ulkomaista työvoimaa.

Vaikeuksia poikkeustilanne aiheuttaa myös telakoille.

– Vielä olemme pystyneet toimimaan normaalisti. Ihmisiä on töissä ja tavaraa on saatu. Selvää kuitenkin on, että rajoitukset tulevat vaikuttamaan myös täällä. Verkostomme yritysten työvoimasta noin kolmasosa tulee Euroopan unionin ulkopuolelta, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Rotaatiota vähennetään

RMC:n kumppaniyritykset ovat pyrkineet vähentämään työntekijöiden rotaatiota, joka on yleisesti kolme kuukautta.

– Esimerkiksi haetaan lupien pidennyksiä, jos työntekijöillä on halua jatkaa täällä.

Koronakriisi pakottaa ulkomailla työtä tekevät vaikeisiin valintoihin, sillä monella on perhe kotimaassaan.

– Onneksi kommunikaatioyhteydet ovat nykyisin hyvät, mutta onhan tämä kaikille tiukka paikka, Heinimaa sanoo.

Pohdintoja mutkistaa, että matkustaminen käy kaiken aikaa hankalammaksi.

– Tiedämme, että jossain vaiheessa korona näkyy joka suunnassa. Se on vaan fakta.

Kiinassa pyörii taas tuotanto

Pandemiaksi levinneen koronaviruksen ensimmäisistä vaikutuksista Rauman telakalla uutisoitiin jo toista kuukautta sitten. Silloin kerrottiin, että tietyt suuret Kiinasta tilatut komponentit saattavat myöhästyä.

– Nyt Shanghaissa tehtaissa on jo täysi rähinä päällä. Vielä ei tiedetä, saavatko kiinalaiset otettua viivästyksiä kiinni. Joka tapauksessa Kiinan koronatilanne luo toivoa. Siellä tiukat toimenpiteet näyttävät purreen, toimitusjohtaja Heinimaa toteaa.

Nyt jännitetään, rullaako tuotanto ja kulkeeko tavara Euroopassa.

– Vaikka Raumalla rakennettavien laivojen kotimaisuusaste on varsin korkea, on laitevalmistus verkottunutta toimintaa. Vaikka ostaisimme tuosta kuopan toiselta puolelta, laitteessa olisi osia monesta eri maasta, Heinimaa huomauttaa

Kuopan eli telakka-altaan toisella puolella toimii potkurilaitevalmistaja Kongsberg Maritime, entinen Rolls-Royce.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut