Hidasteita ei kuulu eikä näy Vesiniitulla

Syysauringossa paistatteleva Vesiniitun omakotialue Raumalla muistuttaa varsinaista idylliä. Punatiilisiä taloja, valkoisia aitoja, ympärillä vehreää luontoa.

Alueella puolitoista vuotta asuneen kolmen lapsen äidin Henni Kuoppasalmen mielestä idyllissä on kuitenkin aika suuri särö.

Liian lujaa ajavat autot aiheuttavat harmaita hiuksia ja ylimääräistä sydämentykytystä alueella, jossa korkeat lankkuaidat heikentävät entisestään ajonäkyvyyttä.

– Pari hyvin läheltä piti -tilannetta on ollut. Kaupungin olisi nyt aika tehdä jotain eikä sitten, kun joku pääsee hengestään. 

– Olen useampaan otteeseen pyytänyt hidasteita, mutta siellä pallotellaan vain henkilöltä toiselle, kertoo Kuoppasalmi tuohtuneena.

Naapureilla 

samat huolet

Kuoppasalmien kotikadun eli Kalliokielonkadun lisäksi tilanne on samanlainen alueen toisella läpikulkukadulla, Oravanmarjatiellä.

– Uskon, että pystyn puhumaan kaikkien alueen lapsiperheiden puolesta. 

Tukea Kuoppasalmi saa naapuriltaan Christian Karilta. Hän kertoo nähneensä kotikadullaan kaahailijoita.

– Väittäisin heitä satunnaisiksi kulkijoiksi, jotka ajavat ymmärtämättömyyttään lujaa. Omia lapsia olen kehottanut olemaan varovaisia ja ajamaan hiljaa.

– Katu ei ole leikkipaikka, mutta kuka ottaa vastuun, jos lapsi tulee vaikka pyörällä eteen? hän kysyy.

Puolen vuoden 

tyhjäkäynti

Perheenäidin kokemus viraston sisällä pallotelluksi tulemisesta on Heikintalon mukaan pahoiteltava asia. 

Hän selittää, että hidasteasiat kuuluvat teknisessä virastossa liikenneinsinöörin vastuualueeseen, mutta viralla ei tällä hetkellä ole haltijaa.

Puolen vuoden tyhjäkäynti syntyi, kun edellinen viranhaltija jäi kesän korvalla eläkkeelle ja seuraaja aloittaa vasta ensi vuoden alussa. 

Ennakkoon ei uutta viranhaltijaa saatu valita.

– Myönnän, että kun organisaation yksi avainhenkilö on poissa, ei asioiden eteenpäin vieminen ole niin tehokasta kuin se parhaimmillaan on. 

–  Kyllä se selvästi näkyy, ja jos ei missään näkyisi, ei sellaista henkilöä olisi tarvetta valitatakaan. 

Jonossa 

30 kohdetta

Heikintalo vahvistaa, että Vesiniittua koskeva aloite hidasteista on kirjattu virastossa ylös. 

   Se kuuluu luetteloon, jossa on yli 30 muuta hidastealoitetta.

– Esityksiä tulee kymmeniä vuodessa ja jos rahaa on vain tietty määrä, täytyy katsoa tarkkaan, mitkä ovat ne perustelluimmat paikat mihin rahaa pistetään tänä vuonna, sanoo teknisen lautakunnan puheenjohtaja Juha-Matti Tallila (kok.). 

Tänä syksynä ei enää hidasteita tehdä, mutta ensi vuoden hidasteasiat käsitellään kokonaisuutena ja kohteet lyödään lukkoon alkuvuodesta.

– Ymmärrän ihmisten huolen kyllä, jos näkee, että vaaratilanteita on. 

–  Pyyntöihin ei kuitenkaan voida reagoida saman tien. Ne pistetään isompaan nippuun eikä toteuteta yksi kerrallaan, toteaa Tallilla. 

Lupauksia

ei anneta

Tavallisesti erilliskohteita toteutuu Raumalla kolmesta viiteen vuodessa, mikä on Tallilan mielestä ”ihan kohtuu tahti”.

Lupauksia hidasteista ei teknisestä virastosta tällä erää anneta. 

Teknisen toimen johtaja Seppo Heikintalo vetoaa ainoastaan hidasterakentamisen yleiskriteereihin, joiden perusteella niitä rakennetaan Raumalla ensisijaisesti muun muassa hankaliin liikenteen solmukohtiin tai kaduille, joiden varrella on koulu, päiväkoti tai leikkikenttä.

– Toiveita on niin hurjasti eikä kaikkia ole varaa toteuttaa, joten valintoja on tehtävä. Tämä on valitettava tilanne, sanoo Heikintalo.