"Hollannissa tehtiin täysiä työpäiviä yhdellä latauksella"

LaiMu aloittaa ensi vuonna täyssähköisten työkoneiden tuotannon Samppusissa.

Toimitusjohtaja Markus Miekanmaa akkukäyttöisen LM Trac -työkoneen ohjaimissa Laimun tehtaalla.

Toimitusjohtaja Markus Miekanmaa käynnistää LM Trac 287 -monitoimikoneen LaiMun tuotantotiloissa Sampaanalassa.

Ellei rikkaruohojen kitkentään käytettävä teräsharja alkaisi pyöriä ja valot vilkkua, ei arvaisi koneen startanneen.

Miekanmaa ajaa vehkeellä edestakaisin, mutta moottorista ei ääntä kuulu, eikä tuttua pakokaasun käryä leijaile nenään.

Toimari näet esittelee Laimun ensimmäistä täyssähköistä työkonetta.

– Kymmenisen vuotta sitten teimme hybridiprototyypin. Siinä oli dieselmoottori ja akut. Laitteesta tuli liian monimutkainen. Aihio on yhä tuolla varastossa, kertoo Miekanmaa.

Vahva suuntaus päästöttömyyteen

Nyt jutun aiheena oleva tutkimusproto on toista maata. Testikäyttö antoi rohkaisevaa palautetta.

– Tällä koneella tehtiin Hollannissa oikeita töitä kahden kuukauden ajan. Harjauskäytössä latausta riitti 8–9 tuntia.

Siitä suunnittelussa onkin lähdetty, että koneessa piisaisi puhtia vähintään normaalin työvuoron verran.

– Sitten ainakin riittää, jos pistää koneen lataukseen lounaspaussin ajaksi. Latausinfraa alkaa löytyä jo hyvin, kun sähköautoja on paljon liikenteessä, sanoo suunnittelija ja laatupäällikkö Mika Lammi.

Asiakas voi ostaa koneeseen yhden tai kaksi akkupakettia.

– Kiinteistönhoitoalalla on vahva suuntaus päästöttömyyteen muuallakin. Uskomme, että akkukoneet ovat tulevaisuutta, sanoo Miekanmaa.

Diesel-ajoneuvoja jo häädetään

Laimun pieniä LM Trac -koneita viedään paljon Keski-Eurooppaan. Parhaiten kauppa on käynyt Hollannissa.

– Sikäläisen maahantuojamme kanssa katsoimme, että akkukäyttöiset koneet olisivat hyvin tarpeellisia. Markkinoilla on imua, eräissä kaupungeissa on jo kielletty diesel-ajoneuvot keskustasta. Vihreä aalto voimistuu, sanoo Miekanmaa.

Puheena oleva proto lähtee pian takaisin Hollantiin, jossa sitä esitellään messuilla tammikuussa.

Voidaan varustaa vetypolttokennoilla

Laimu rakentaa Samppusissa ensi vuonna kuuden työkoneen esisarjan. Samalla selvitetään miten akkukoneiden sarjatuotanto olisi fiksuinta käynnistää vuonna 2024.

– Litium-akut painavat noin 300 kiloa. Pitää miettiä miten niitä käsitellään ja missä vaiheessa asennetaan koneisiin, sanoo Miekanmaa.

Suunnittelussa on otettu huomioon mahdollisuus varustaa kone vetypolttokennoilla.

– Hollannissa meillä on jo pitkään ollut kaksi vetylaitetta testikäytössä. Vielä vetytekniikka on melko kallista, mutta volyymien kasvaessa ja teknologia kehittyessä hinta tullee alas, ennakoi Miekanmaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut