Höyryveturi kulkee osan juhlamatkasta takaperin

Raumalle keskiviikkona 16.8. saapuva höyryveturi numero 1021 on Ukko-Pekka-sarjan viimeinen höyryveturi. Lempinimensä, Rulla-Pekka, veturi on saanut siitä, että siinä on käytetty rullalaakereita.

| Päivitetty

Raumalle keskiviikkona 16.8. saapuva höyryveturi numero 1021 on Ukko-Pekka-sarjan viimeinen höyryveturi. Lempinimensä, Rulla-Pekka, veturi on saanut siitä, että siinä on käytetty rullalaakereita.

Yhteensä ”Pekka-vetureita” valmistettiin Tampereella 22 kappaletta. Sarjan kaksi viimeistä veturia olivat rullalaakereineen tekniikan viimeistä huutoa. Muissa vetureissa oli liukulaakerit.

Aikanaan itsekin höyryveturia numero 1021 työstänyt Iiro Hirvensalo kertoo, että Rulla-Pekat erottaa muista vetureista myös pienistä ulkonäköseikoista.

– Rulla-Pekoissa on punaisiksi maalatut kiertokanget eli ne kanget, jotka pyörittävät pyöriä ja punaiset kytkintangot.Rulla-Pekka juhlistaa Raumalla Rauman rautatien 120-vuotispäivää ajamalla Rauma–Panelia–Kiukainen–Panelia–Rauma-reitin.

– Rautateiden huono infrastruktuuri pakottaa Pekan ajamaan takaperin Raumalta Paneliaan ja Kiukaisiin, sillä veturia ei saada Raumalla ympäri. Eteenpäin historiallisella veturilla saa ajaa kahdeksaakymmentä, mutta takaperin vain viittäkymmentä kilometriä tunnissa.

Videossa höyryveturi ajaa takaperin Raumalta Peipohjan suuntaan. Käy se näinkin!

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut