Ilmoitustaulujen kulta-aika on ohitse

RAUMA

Kauppojen asiakasilmoitustaulujen ohi kulkee päivittäin valtava joukko ihmisiä, mutta enää harva pysähtyy silmäilemään osto- ja myynti-ilmoituksia.

Autonrenkaita myyvä Pirjo Vainio kiinnitti ilmoituksensa ruokakaupan seinälle viime viikolla, eikä soittoja vielä ole kuulunut.

– Ylimääräriset renkaat olisi hyvä saada nurkista pois, ja ajattelin, että kaupan ilmoitustaulun ohi ainakin kulkee paljon ihmisiä.

Tavoittamani vanhempi mieshenkilö on nähnyt ilmoitustaulujen suosion kehityksen.

– Joskus 20–30 vuotta sitten ilmoitustaulut olivat vielä kovassa huudossa, silloin minäkin sain myytyä veneen ja perämoottorin. Nykyisin vain suppea ihmismäärä viitsii pysähtyä ilmoituksia lukemaan.

Jos ilmoitustaulukauppa tuntuu hiipuneen, netissä tavara vaihtaa omistajaa. Yli puolet suomalaisista 15–30-vuotiaista on ostanut käytettyjä tavaroita netistä.

– Verkossa toisilleen tuntemattomat ihmiset voivat tehdä helposti ja melko luotettavastikin kauppoja keskenään, oli kyseessä sitten yksittäisen vaatekappaleen myynti tai asunnon vuokraaminen, kertoo tutkija Enna Leminen.

Lue lisää keskiviikon Länsi-Suomesta.