Investoinnit omalla rahalla – Prisma-projektin jälkeen Keula uudistaa kaikki S-marketit

Osuuskauppa Keula käytti viime vuonna yli 8 miljoonaa euroa investointeihin. " Euromääräisesti enemmän Keula on investoinut vain kerran, vuonna 2007. Silloin rakennettiin uutta Prismaa", kertoi toimitusjohtaja Mika Marttila. Tänä vuonna Keula satsaa vielä enemmän, kun Prismaa laajennetaan.

| Päivitetty

Osuuskauppa Keula käytti viime vuonna yli 8 miljoonaa euroa investointeihin. "Euromääräisesti enemmän Keula on investoinut vain kerran, vuonna 2007. Silloin rakennettiin uutta Prismaa", kertoi toimitusjohtaja Mika Marttila. Tälle vuodelle Keula on varannut vielä suuremman potin investointeihin. Noin 9,5 miljoonasta eurosta suurin osa kuluu Rauman Prisman laajennukseen ja uudistukseen. Jääkö rahaa muihin investointeihin?

– Inhimilliset resurssimme ovat nyt kiinni Prisma-projektissa, joka jatkuu vielä toukokuulle. Se on henkilöstölle kova ponnistus, kun kaikki kalusteet uusitaan ja samaan aikaan tehdään kauppaa niin normaalisti kuin mahdollista.

– Investointeja pystymme kuitenkin jatkamaan. Syksyllä teemme konseptiuudistuksen muutamassa S-marketissa, vastasi Marttila.

Tulosta reilut 4 miljoonaa euroa

Keulan liikevaihto oli viime vuonna 152 miljoonaa euroa, josta tulosta jäi 4,3 miljoonaa euroa.

– Tulosta voi pitää hyvänä, sillä maksoimme liki 6 miljoonaa euroa bonusta ja maksutapaetua omistaja-asiakkaillemme, kommentoi Marttila.

S-marketeihin uusi konsepti

S-ryhmä aikoo muuttaa kaikki S-marketin kahden vuoden aikana uuden ketjukonseptin mukaisiksi.

– Keulan tilanne on sikäli hyvä, että meillä on uusia ja uusittuja S-marketteja. Verkostomme on pääosin hyvässä kunnossa. Luulen, että asiakkaille näkyvin osa konseptiuudistuksessa on kalusteiden ja myymälämiljöön muutos, kertoi marketeista vastaava toimialajohtaja Sami Junnila.

Prismaan uppoaa 10 miljoonaa euroa

Prisma-projektin hintalappu on yhteensä 10 miljoonaa euroa. Kun 3000 neliön laajennus valmistyy, saa Keula käyttöönsä 16 000 neliön kauppakeskuksen.

Viime vuoden investointeja olivat ravintola Amarillon ja Kortelan ABC:n ravintolan uudistukset, uusi Monnankadun Sale sekä Syvärauman Salen peruskorjaus.

Huomiota herättänyt pienempi hanke oli Otanlahden kesäkauppa, jonka piti palvella maauimalan käyttäjiä.

– Kesäkauppaa emme tulevaksi suveksi avaa, ellei kaupunki avaa maauimalaa, sanoi Junnila.

Monnankadulle ei suunnitelmia

Monnankadun vanha Sale palveli sen ajan, kun uutta rakennettiin. Tämän vuoden puolalla vanha kaupparakennus on purettu.Marttilan mukaan tontti maisemoidaan, mutta suunnitelmia jatkokehitykselle ei toistaiseksi ole.

– Parkkipaikka on todettu huonoksi. Se suunnitellaan uusiksi, kertoi Junnila.

Kokonaan uusia kauppoja Keulalla ei nyt ole mielessä.

– Putkessa on nykyisten myymälöiden uudistuksia ja korjauksia lähivuosille. Yhtä lukuun ottamatta omistamme kaikki kiinteistöt, joissa toimimme, kertoi Marttila.

S-ryhmällä kova ilmastotavoite

Toimitusjohtaja esitteli medialle S-mobiilista löytyvää dataa. Asiakasomistaja näkee muun muassa ostostensa kotimaisuusasteen ja hiilijalanjäljen.

S-ryhmän ilmastotavoitteena on leikata 90 prosenttia hiilipäästöistä vuoteen 2030 mennessä.

Tarkoitus on käyttää vain uusiutuvaa energiaa, mikä näkyy muun muassa aurinkopaneeleina markettien katoilla.

Sähkönkulutusta leikataan uusimalla kylmälaitteita, optimoimalla valaistusta ja hyödyntämällä hukkalämpöä.

Loppu päästötavoitteesta hoidetaan kompensoinnilla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut