Investointien puute tiputtanut teollisuuden alihankkijoita veneestä

Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen alihankkijaseminaarissa Vuojoen kartanossa puhuneiden Meyer Turku Oy:n, Rauma Marine Constructions Oy:n, Steerprop Oy:n ja Rolls-Royce Marine Finlandin edustajat olivat yhtä mieltä, että kansainvälisyys on meriteollisuuden alihankkijoille kärkivaatimuksia.

– Vaikka itse ei halua kansainvälisille markkinoille, niin se kilpailu tulee luoksesi, Steerprop Oy:n toimitusjohtaja Petri Tolonen sanoo.

Kansainvälisyyden lisäksi alihankkijalta kaivattiin vakavaraisuutta ja luotettavuutta. Laadusta, aikataulujen pitävyydestä ja hinnasta koostuva luotettavuus ei vain ole edustajien mukaan Suomessa itsestään selvää.

– Olemme paljon kiinnittäneet huomiota alihankkijoiden aikatauluihin. Reklamaatio- ja aikatauluongelmiemme kärjessä on molemmissa suomalainen alihankkija. Vaikka halvoista maista kuten Kiinasta ollaan montaa mieltä, on sieltä saatava laatu vähintään yhtä hyvää kuin meillä, Raumalla toimivan Rolls-Royce Marine Finlandin hankintapäällikkö Antti Simula sanoo.

Tolosen mukaan suomalaisten alihankkijoiden laskeneeseen laatuun syynä on investointien puute. Hänen mukaansa Suomesta puuttuu pk-teollisuutta, joka esimerkiksi Saksassa pyörittää alihankkijoita.

– Kun Wärtsilä, Kone ja Metso siirsivät tuotantoaan ulkomaille, niin alihankkijoilta loppui tuloksen tekeminen ja tase oli heikoilla. Siinä ei vain ole mahdollisuus investoida.

Simulan mukaan muualla maailmassa mennään kovaa eteenpäin. Esimerkiksi Puolassa on Saksan vaikutuksesta panostettu paljon laatuun viime aikoina.

– Kävin Unkarissa tutustumassa alihankkijaan. Siellä maaseudulle oli rakennettu moderni metallipaja uusine jauhekaarihitseineen EU-rahalla.