Jaakko Hirvonsalo: Rataremontti merkittävä Rauman seudulle

Kokemäeltä Lielahteen kulkevan junaradan 100 miljoonan euron arvoinen peruskorjausurakka on nyt valmis ja ensimmäiset isot vaunut ovat jo olleet käytössä. Tämä on Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Jaakko Hirvonsalon mukaan merkittävä asia suomalaisen metsäteollisuuden kilpailukyvylle sekä Rauman seudulle ja satamalle.

- Keski-Suomen teollisuudesta voidaan nyt kuljettaa tavaraa vuoden alusta alkaen järeillä 25 tonnin akselipainon kestävillä uusilla vaunuilla 90 kilometrin tuntinopeudella. Tämä merkitsee selkeätä helpotusta teollisuuden logistiikkakuluille.

Rauma-Jämsänjokilaakso on eräs Suomen metsäteollisuuden tärkeimmistä tavarankuljetusradoista. Jämsänjokilaakson paperikuljetusten pääsuunta on metsäteollisuuden keskittämispäätösten johdosta Rauman satama. Myös Keski-Suomen ja Pirkanmaan teknologiateollisuus käyttää rataa kasvavassa määrin.

- Kun vielä Rauman sataman meriväylän syväys saadaan parissa vuodessa kuntoon, on koko kuljetusputki Keski-Suomesta maailmalle eritäin tehokkaassa kunnossa, Hirvonsalo jatkaa.

Koko Rauma – Kokemäki - Tampere – Jämsä -yhteys on sähköistetty ja perusparannettu 1990-luvun lopulla, mutta ongelmaksi on muodostunut se, että uusi rata ei ole kokonaan kestänyt täyttä 25 tonnin akselipainoa.  Rauma - Kokemäki osuus peruskorjattiin ja nyt koko yhteys on kunnossa

Rauman suuntaan tulee vuodessa noin 2,5 miljoonaa tonnia saapuvaa liikennettä ja 300 000 tonnia liikennettä lähtee pois. Vaunuja välillä liikkuu noin 72 000 kappaletta vuodessa.