Katso video: Jaakko Niemelän tutkimusmatka päättyy isosti Helsingissä

Sadevesi solisee ja aallot vellovat. taiteilijan Nostalgia-näyttelyssä Helsingin taidemuseo HAMissa.

| Päivitetty

Ensimmäiseksi näyttelykävijä saa portaiden päässä vastaansa huojuvan puun. Sadevesi ropisee alas videoanimaation lehmuksen lehvästöstä.

Teos on Raumalta tuttu, Jaakko Niemelän satava puu, ympäristötaideteos Lähde oli merimuseon pihan lehmuksessa vuonna 2017.

Niemelän Helsingin taidemuseo HAMissa avautuvan näyttelyn teoskokonaisuudesta suurin osa on aiemmin nähty Raumalla. Suuren kaarihallin valkokankaalla soi italialaissäveltäjä Scarlattin Misere Mei Deus, jonka videolla laulaa Rauman kamarikuoro.

Kappale on osa ruosteisen laivan luhistumista kuvaavaa Nostalghia-animaatiota, joka sai Suomen ensi-iltansa kamarikuoron konsertissa Rauma Festivossa pari vuotta sitten. Samana syksynä teos oli esillä myös Turussa ja Oslossa.

Vuosien työ päätökseen

HAMin näyttely kokoaakin yhteen taiteilijan viime vuosien työskentelyn, ja se on päätös tutkimusprojektille, jonka kohteina ovat olleet merenkulku ja merikapteeni-isä Erkki Niemelään liittyvät muistot.

Niemelä laskee projektinsa lähtöpisteeksi videoanimaatio Seitsemännen aallon, joka oli esillä jo vuonna 2014 Lönnströmin vielä seinällisessä taidemuseossa Valtakadulla.

Mustavalkoisella videoanimaatiolla valtamerilaiva puskee myrskyävää merta vasten. Taustalla soi nuorena kuolleen siskonpojan, Antti Niemelän Ambient-musiikki.

HAMin näyttelyyn videoihin on tehty pieniä muutoksia ja tekniikkaa parannettu. Kuvanlaatua on kohentanut erityisesti käyttöön otettu 4K-tekniikka.

Iso pöhinä, isot rakenteet

Videoanimaatioiden ohella näyttelytilassa on rakennustelineistä tehty valtava rakennelma, johon kiinnitetyt kankaat siivilöivät halliin valoa, elementti, joka toistuu usein Niemelän taiteessa. Kankaiden takana olevat puhaltimet saavat ne liikehtimään aaltomaisesti ilmavirrassa.

Näyttelykokonaisuus on osoitus monniammatillisesta yhteistyöstä, sillä Niemelällä on ollut apunaan niin rakentamisen, videokuvan kuin valaistuksen ammattilaisia.

– Rakentamisessa on ollut kova pöhinä, kun suuria elementtejä on koottu paikoilleen. Tilahan on ihan valtava, ja installaatio onkin suurin, mitä olen koskaan tehnyt.

Näyttelyhallilla onkin pituutta kolmisenkymmentä metriä ja korkeuttakin paikoitellen yli 12.

Tunnelmaa oopperasta

Niemelä puhuu HAMissa esillä olevasta videoinstallaatiosta kokonaistaideteoksena, esityksenä, johon hän sanoo hakeneensa oopperamaista esillepanoa.

– Ooppera on hyvin dramaattista ja tunteisiin vetoavaa, jossa piirretään isolla kynällä ja mennään tunteiden äärirajoilla.

Tässäkään ei piperretä, vaan vedetään jutut isoksi. Toisaalta iso tila antaa siihen mahdollisuuden. Teokset toimivat tässä tilassa hienosti.

Hetkeä ennen avajaisia taiteilija seisoo keskellä kaarihallia ja kuvailee tunnelmiaan rauhallisiksi. Niemelä iloitsee siitä, että nostalgiaprojektin loppunäyttely on juuri HAMissa.

– Aluksi ehkä pelkäsinkin tehdä näin isoon kokoon, mutta lopputuloksesta tuli sellainen kuin ajattelin. Videoinstallaation tekemisessä on aina oma jännityksensä, sillä se valmistuu vasta paikan päällä.

Nostalgia-näyttely 14.12.2019–15.3.2020 HAM Helsingin taidemuseossa, Tennispalatsissa, Eteläinen Rautatiekatu 8. Nosthalgia-video nähdään myös LUX-valofestivaalin satelliittiteoksena ledscreeninä Helsingin Kauppatorilla tammikuussa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut