Järviluodon penkereen rakentaminen vauhtiin

Ensimmäisen vaiheen työt käynnistyvät syksyllä.

Järviluodon pengertien rakentaminen pääsee käyntiin, kun hankkeen ensimmäiselle vaiheelle valitaan urakoitsija ensi viikolla.

Kaupunginhallitus käsittelee urakoitsijan valintaa. Esityksenä on, että ainoan tarjoajan, LM Suomiset Oy:n tarjous tulee hyväksytyksi.

Louhepenkere rakennetaan ensi alkuun telakan ja Vähä-Järviluodon välille sekä Vähä-Järviluodon ja Iso-Järviluodon välille. Itse saarille ei mennä eli penger ei ulotu rantaan kiinni.

Pengertien rakenteissa hyödynnetään telakan puolelta uuden kokoonpanohallin tieltä louhittavaa kalliota.

Ensimmäisen vaiheen työt on tarkoitus käynnistää merimetsojen pesintäkauden jälkeen syksyllä. Alustavan aikataulun mukaan työt valmistuvat keväällä 2021 ennen seuraavaa pesintäkautta.

Raha näyttäisi riittävän

Urakkaan kuuluu louhinnan ja louhepenkereen lisäksi virtausaukkojen rakentaminen penkereeseen sekä puhtaiden ja pilaantuneiden maiden ruoppaus sekä kuljetus Iso-Järviluodon läjitysaltaaseen.

Urakkatarjouksia pyydettiin EU-hankintailmoituksella sekä pyytämällä suoraan tarjouksia 17 urakoitsijalta tarjouksia. Tarjouksia jätettiin lopulta vain yksi.

LM Suomiset Oy:n tarjoukseen sisältyy kiinteähintainen 86 000 euron osuus sekä noin 2,92 miljoonan euron yksikköhintainen osuus. Tarjous jää alle hankkeen 3,5 miljoonan euron kustannusarvion.

Pengertien rakentaminen valmiiksi maksaa kuitenkin vielä lisää. Jäljelle jäävän 2,5 miljoonan euron määrärahan arvioidaan riittävän tähän.

Prosessi kesken

Alun perin Varsinais-Suomen ely-keskus kielsi pengertien rakentamisen, vaikka hankkeella on lainvoimainen lupa. Ely arvioi rakentamisen hävittävän harmaahaikaroiden ja merimetsojen pesiä Järviluodoilla.

Myöhemmin ely kuitenkin salli väliaikaisen ratkaisun, jonka mukaan merta voi täyttää pengertietä varten, mutta ei rantaan saakka ja pesimäkauden ulkopuolella.

Rauman Satama Oy ja Rauman kaupunki ovat valittaneet pengertien rakentamiskieltopäätöksestä Turun hallinto-oikeuteen, jossa asian käsittely on kesken.

Pengertien tarkoituksena on muodostaa maayhteys telakan alueelta Järviluotoon, joka on Rauman sataman tulevaisuuden laajennusalue.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut