Joka neljäs pitää tietöiden nopeusrajoituksia liian alhaisina – "Opasteille ja rajoituksille on syynsä, kyse ei koskaan ole kiusanteosta"

Kesä on tietöiden aikaa. Kuva: arkisto / Juha Sinisalo

Kesällä tehdään tietöitä runsaasti ympäri Suomen niin maanteillä kuin kaupungeissakin. Varsinkin päällystystöitä tehdään tänä kesänä selvästi viime vuosia enemmän. Liikenneturva haluaa muistuttaa, että teiden varsilla urakoivia ihmisiä on kunnioitettava noudattamalla tietyömaiden opasteita ja liikennemerkkejä.

– Opasteille ja rajoituksille on syynsä, kyse ei koskaan ole kiusanteosta. Rajoitusten noudattamatta jättäminen tekee tiet vähemmän turvallisiksi meille kaikille. Kyse ei ole vain tielläliikkujien, vaan myös tietyömaan työntekijöiden turvallisuudesta, korostaa Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.

Liikenneturva teki asiasta kyselyn, jossa yhdeksän kymmenestä vastaajasta oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että tietyömaiden kohdalla on tärkeää noudattaa nopeusrajoituksia. Toisaalta samojen vastaajien joukosta joka neljäs oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että tietyömaiden kohdalla nopeusrajoitukset ovat liian matalia.

– Tällaiseen kokemukseen voi vaikuttaa esimerkiksi se, että tietyömaalla ei näytä tapahtuvan juuri sillä hetkellä mitään. Mutta jos vaikkapa viikonloppuaikaan on tietyömaan kohdalla yhä alempi rajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, muistuttaa Kinisjärvi.

Ruuhka-aika lisää riskejä

Myös liikenneonnettomuustilastot kertovat, että tietyömailla on syytä olla valppaana. Vuosittain poliisin tietoon tulee keskimäärin kolme tietyöalueilla tapahtunutta kuolemantapausta. Loukkaantuneita on keskimäärin 129.

– Haastavimmat tilanteet ajoittuvat työmatkaliikenteen ruuhkiin iltapäivällä, mikä näkyy myös tilastoista – eniten henkilövahinkoja sattuu kello 13-19, toteaa Kinisjärvi.

Uusi liikennemerkki velvoittaa vetoketjuperiaatteeseen

Jos kaksi kaistaa yhtyy tietyön tai muun syyn vuoksi yhdeksi, voi jokainen autoilija helpottaa tilannetta niin sanotun vetoketjuperiaatteen avulla. Sen käyttöön voidaan 1.6.2020 alkaen myös velvoittaa uudella ajokaistojen yhdistymisestä kertovalla liikennemerkillä, joka tulee käyttöön uuden tieliikennelain myötä.

– Moni on hyödyntänyt vetoketjuperiaatetta jo pitkään ilman velvoittavaa liikennemerkkiäkin. Ajoneuvoilla siirrytään jatkuvalle ajokaistalle vuorotellen, toiset huomioon ottaen ja vilkkua asianmukaisesti käyttäen. Tärkeintä on ajaa riittävän alhaista nopeutta ja joustaa tarvittaessa, Kinisjärvi selvittää.