"Jos tällä alalla ei nyt tee tulosta, niin sitten ei koskaan"

Eurajoen Romu kierrättää tänä vuonna ennätysmäärän metalliromua. Laivat vievät käsiteltyä tavaraa Raumalta etenkin Turkkiin ja Aasiaan.

Suomen Akkukeräyksestä tuli syksyllä Eurajoen Romun tytäryhtiö. Raumalla toimiva lyijyakkujen murskain on ainoa laatuaan koko Pohjoismaissa.

Eurajoen Romun Juuso Luodesmeri palkittiin lauantai-iltana Satakunnan vuoden yrittäjänä. Yritys kerää ja kierrättää metalliromua ja muita jätteitä. Rauman, Eurajoen ja Helsingin satamista lähtee materiaalia muun muassa Turkkiin, Intiaan, Kiinaan ja Keski-Eurooppaan.

– Kiertotalous on jo pitkään ollut kasvava ala, joka koskettaa tavalla tai toisella jokaista. Eurajoen Romussa kiertotalouden edistämiseen on panostettu vahvasti ja yritys onkin tehnyt suuria investointeja, joilla se jatkaa kasvuaan myös tulevaisuudessa, Satakunnan Yrittäjien toimitusjohtaja Markku Kivinen sanoi.

– Luodesmeri on yrittäjyyden vahva esikuva ja loistava verkostoituja. Juuson toiminta on rohkeaa ja ennakkoluulotonta, mutta kuitenkin määrätietoista, Kivinen kehui.

Palkittu yrittäjä huomautti, ettei yrityksen menestystä kukaan yksin tee. Yrityksen toiminnassa mukana olevan perheen rooli on tärkeä ja henkilöstö ansaitsee suuren kiitoksen. Luodesmeri kiitti myös Eurajoen kuntaa myötämielisyydestä.

Metallien hinnatrikkovat ennätyksiä

Eurajoki Group -konsernin liikevaihto oli viime vuonna 100 miljoona euroa, ja tänä vuonna vielä enemmän.

– Tämä vuosi jää varmaan alan historiaan. Raaka-aineiden hinnat rikkovat ennätyksiä ja tavara liikkuu. Mekin olemme kierrättäneet ennätysmäärän materiaalia, kertoi Luodesmeri.

Eurajoen Romulle tärkeimpiä metalleja ovat kupari ja rauta.

Yritys on tehnyt viime vuosina hyvää tulosta, eikä tämä vuosi varmaankaan poikkeusta tee?

– Jos tällä alalla ei nyt tee tulosta, niin sitten ei koskaan. Se ei kuitenkaan ole tae huomiselle. Puskureita tarvitaan, koska matalasuhdanne on jossain edessä.

Eurajoelle lisääinvestointeja

Ensi vuodelle suunnitellaan "useamman miljoonan euron" investointeja.

– Eurajoelle on tarkoitus hankkia erilaisia uusia linjastoja erotteluun. Puhutaan uuden sukupolven kierrätysjärjestelmistä, joita ei vielä Suomessa ole.

Tietääkö toiminnan lisääntyminen myös uusia rekrytointeja?

– On meillä tarve palkata lisää, niin Eurajoella kuin muissa toimipisteissämme. Vaikka käsittely on pitkälti konemaista ja tekoäly lisääntyy, niin ihmisiä tarvitaan niitä koneita käyttämään ja huoltamaan, vastasi Luodesmeri.

Eurajoelta melkeinpelkästään vientiin

Yrittäjien tiedotteessa sanottiin vientiin menevän 95 prosenttia materiaaleista. Vähintään 95, tarkensi Luodesmeri. Uskomattoman suurelta kuulostava prosentti selittyy konsernin sisäisellä työnjaolla.

– Muista paikoistamme täytetään Suomea. Eurajoelta menee lähes kaikki vientiin valimo- ja terästeollisuudelle. Turkki on nyt suurin vientimaa, sinne menee rautaa. Intiaan viedään alumiinia autoteollisuudelle. Sitten on Kiina, Malesia, Bangladesh, Pakistan, Vietnam, Belgia, Saksa, Ruotsi, Norja, luetteli Luodesmeri.

Hyvien konttiyhteyksien Rauma on pääsatama. Eurajoen Romu hoitaa itse Turkin laivaukset Rauman satamassa.

– Eurajoen satamasta menee pienempiä lasteja. Käytämme myös Helsingin Vuosaaren konttisatamaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut