Joulun jälkeiset alennusmyynnit ovat edelleen kuluttajien suosiossa

Perinteisillä kahdesti vuodessa järjestettävillä kausialennusmyynneillä on edelleen paikkansa. Arkistokuva: Esa Urhonen

Joulun jälkeen käynnistyy jälleen yksi vähittäiskaupan vilkkaimmista alennusmyyntisesongeista. Vaikka erilaiset alennusmyynnit ja kampanjat ovat lisääntyneet pitkin vuotta, on perinteisillä kahdesti vuodessa järjestettävillä kausialennusmyynneillä edelleen paikkansa.

Miehet ja naiset eroavat kuitenkin selvästi kausialennusmyyntien ja joulua edeltävien kampanjoiden seuraamisessa. Naisille perinteiset kausialennusmyynnit ovat tärkeämpiä, kun taas miehet etsivät innokkaammin Black Friday- ja Cyber Monday -tyyppisiä kampanjatuotteita.

- Kyse lienee siitä, että joulua edeltävät esimerkiksi elektroniikan, urheiluvälineiden ja kosmetiikan kampanjat vetävät miehiä lahjaostoksille ja joulun jälkeiset kausialennusmyynnit naisia vaateostoksille, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvelee.

Perinteisesti suomalaiset ostavat vuodenvaihteen alennusmyynneistä juuri vaatteita, elektroniikkaa ja urheiluvälineitä. Myös sisustus- ja taloustavarat sekä kosmetiikka ovat alennusmyyntien kestohittituotteita. Säät kuitenkin vaikuttavat siihen, mitä myydään ja toisaalta siihen, mitä kuluttajat ostavat.

- Vaihtelevat säät vaikuttavat etenkin vaatteiden ja urheiluvälineiden myyntiin. Esimerkiksi tänä vuonna Etelä-Suomen aikainen talvi vauhditti talvivaatteiden ja talviurheiluvälineiden kauppaa syksyllä. Nyt kun sää on taas lauhtunut, voi talvisia tuotteita löytyä myös alennuskoreista, kun kaupoissa tehdään tilaa kevään tuotteille, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen kertoo.

Kantar TNS toteutti marraskuussa Kaupan liiton selvitystä varten kuluttajakyselyn 1 752:lle 15–79-vuotiaalle suomalaiselle.