Juhlavuottaan viettävän Pyörä-Nurmin yrittäjä Jussi Nurmi ei epäröi hetkeäkään, kun häneltä kysytään, mikä on pitänyt kivijalkakaupan pystyssä 70 vuoden ajan.
– Henkilökunta on kaiken a ja o! Työntekijät tietävät, mitä tekevät ja kaikki on vakituista porukkaa, hän painottaa.
Nurmi tietää, että palvelua arvostetaan edelleen. Hän naurahtaa, että jopa Porista käy paljon asiakkaita.
Palvelun taustalla on myös vankka osaaminen. Jokainen työntekijä on erikoistunut johonkin osa-alueeseen.
– Esimerkiksi itse en tiedä vaatteista mitään, vaan siitä vastaavat aivan toiset.
Ei koskaan Poriin
Pyörä-Nurmi on laajentanut toimintaansa vähitellen. Pienemmistä tiloista siirryttiin aikanaan Potkuriin, jossa tilaa on kasvatettu vähitellen.
Oma kiinteistö on ollut ehdoton edellytys onnistumiselle. Nurmi arvelee, että vuokratiloissa vastaavan kokoluokan toiminta olisi loppunut puolessa vuodessa.
Laajentumishaaveita on ollut ja on edelleen.
Jossain vaiheessa kiinteistöä oli tarkoitus kasvattaa jopa ylöspäin. Se suunnitelma kariutui, kun sopivaa rakentajaa ei löytynyt. Nyt Jussi Nurmi näkee suunnitelman epärealistisena.
– Laajentumista toki mietitään. Jos olisi lisää tilaa, panostaisin vielä enemmän pyöriin ja ennen kaikkea sähköpyöriin.
Poriin raumalainen yritys ei kuitenkaan tule koskaan laajentumaan. Kysymys ei ole niinkään "naapurirakkaudesta", vaan käytännön asioista.
– Haluan olla itse paikan päällä ja pitää langat omissa näpeissä, hän sanoo.
Verkkokauppaa mietitty
Kivijalkaliikkeiden leipää syö jatkuvasti verkkokauppojen suosio. Pyörä-Nurmillakin olisi verkkokauppa, jos se olisi taloudellisesti kannattavaa.
– Vuoden päivät selvitin asiaa, mutta totesin, ettei siitä saa järkevää konseptia.
Verkkokaupan avaaminen vaatisi noin 3–4 henkilön palkkaamista nykyisen 17 työntekijän lisäksi.
Yhtenä suurimpana ongelmana Nurmi näkee palautukset. Esimerkiksi pyörien kohdalla tämä voisi tarkoittaa takuuhuoltoon lähetettäviä pyöriä, joiden lopullinen ongelma ei välttämättä kuulu edes takuun piiriin. Toimituskulut olisivat tuntuvia.
Seurayhteistyö merkittävä
Isossa roolissa ovat sen sijaan seurayhteistyö sekä yritysmyynti.
– Jos ei olisi urheiluseuroja, ei olisi meitäkään, Nurmi huomauttaa.
Sopimukset laaditaan 1–5 vuodeksi kerrallaan, seurasta riippuen. Isompien seurojen, kuten Lukon, kanssa lyhyitä vuoden mittaisia sopimuksia ei ole järkevää tehdä. Pienempien kanssa katsotaan vuosi kerrallaan.
Myös yrityksille Pyörä-Nurmi myy suoraan muun muassa pyörien renkaita, satuloita ja vaatteita, kuten kerrastoja.
– Polkupyörien työsuhde-etu on ollut meille todella merkityksellinen. Osa hankkii nyt jo toista työsuhdepyörää, kun aika on tullut täyteen.
Riskejä arvioitava
Urheilukaupan pyörittäminen on jatkuvaa tasapainoilua: mihin kannattaa panostaa ja kuinka paljon?
Esimerkiksi padel nousi suosioon ryminällä, jolloin monet hankkivat mailoja varastot täyteen. Nurmi tietää, että suosion laskeuduttua varusteita joudutaan myymään katteetta. Se vaikuttaa myös muiden yrittäjien hinnoitteluun. Nyt satasen mailaa myydään muutamalla kympillä.
Sama teki Nurmin mukaan korona. Niitä tuotteita, mitä silloin myytiin loppuun, ei tahdo saada enää kaupaksi millään.
Tekstiilikauppaan taas vaikuttavat kelit. Kylminä kesinä ja lämpiminä talvina ei kauppa käy. Sääherrojen kanssa täytyy olla väleissä, Nurmi nauraa.
– Tämä on sellainen ala, että ei Excel-taulukoilla oikein tee mitään. Koskaan ei voi tietää, mikä muutaman vuoden päästä vetää. Oleellista on se, millaisella riskillä mitäkin lähdetään tekemään.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.