Kansainvälinen ketju kyllästyi odottamaan kauppakeskusta Raumalle – "Tuo on pitkän aikaa kaupungin paras paikka"

Länsi-Suomen haastattelema asiantuntija kauppakeskustarpeesta: Ihmiset tarvitsevat paikkoja joissa he kohtaavat toisiaan.

Tarvontorin tontti on ammottanut tyhjillään vuoden 2021 alkupuolelta lähtien.

Raumalle on pienen ajan sisään rantautunut ja rantautumassa kolme tunnettua ketjuyritystä.

Ravintola Hook, halpakauppaketju Normal ja torstaina tulonsa Raumalle varmistanut kahvilaketju Espresso House kertovat siitä, että Raumalle on vetoa myös kansainvälisen koon toimijoilla.

Kaksi jälkimmäistä kattonsa alle napanneen kauppakeskus Potkurin kiinteistöyhtiön edustaja Jussi Nurmi kertoi torstaina Länsi-Suomelle, että he saivat yrityksiä, joita Raumalle on kaivattu.

Myös ketjut ovat kaivanneet Raumalle, kuten Espresso Housen maajohtaja Santtu Hellström kertoo Länsi-Suomelle.

– Kun avasimme vuonna 2018 Poriin, kävimme Raumalla monta kertaa katsomassa tiloja. Vanha Rauma on mahtava, mutta samaan aikaan oli kauppakeskushanketta.

"Nyt on hyvä aika avata"

Santtu Hellström sanoo, että he eivät varsinaisesti tähdänneet kahvilallaan kauppakeskukseen, mutta Rauman tilanne näytti kokonaisuutena epäselvältä.

– Oli vaikea hahmottaa silloin, missä on ne parhaat paikat viiden vuoden päästä. Oli niin auki, miten kaupunki tulee muuttumaan, Hellström sanoo.

Espresso Housen maajohtaja myöntää nyt Länsi-Suomelle, että kauppakeskushankkeen nykytilanne antoi varmuutta saapua Raumalle.

– Viimeisimpien tietojen perusteella näyttää siltä, että nyt on hyvä aika avata. Löysimme mahtavan liiketilan Vanhan Rauman porteilta.

Hellström näkee, että heidän ja Normalin saapuminen on hyödyksi koko Vanhalle Raumalle. Yhtiö suunnittelee 176 neliön ja 64 asiakaspaikan kahvilaansa kesäksi myös terassia.

– Nyt Rauman palvelut keskittyvät sille alueelle hieman enemmän. Uskon, että tuo on pitkän aikaa kaupungin paras paikka, hän sanoo.

Kaupunkiolohuone trendinä

Rauman kauppakeskushanke on edennyt hitain askelin eteenpäin. Hankkeen taustalla oleva Reale Oy on ollut aikataulusta vaisu.

Toimitus ei tavoittanut yhtiön edustajaa, mutta syyskuussa (LS 14.9.) kerrottiin yhtiön odottavan edelleen riittävästi vuokralaisia, jotta uutta rakennuslupaa voitaisiin laittaa vireille.

Kolmen ketjuyrityksen tulo Raumalle tuo alueelle positiivista ilmettä, mutta uusia kysymyksiä.

Onko kauppakeskushankkeelle vielä tarjolla riittävän vetovoimaisia yrityksiä vai menikö koko hankkeen etsikkoaika jo?

Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön projektiasiantuntija Tuomas Pohjola näkee, että kauppakeskuksille on yleisesti edelleen tilausta.

– Ihmiset tarvitsevat paikkoja joissa he kohtaavat toisiaan. Kivijalkakauppojen murros ei ole villeimpien visioiden mukaan toteutunut, kaupan ja palvelualojen digitalisaatiota tutkiva Pohjola toteaa.

Hän lisää, että mitä monipuolisempi liikkeiden ja palveluiden valikoima on, sitä vetovoimaisempi kauppakeskus on ja alueellisesti vaikuttavampi.

– Kaupunkiolohuoneajattelu on hyvin yleistä nyt maailmalla. Sitä kautta kannattaa miettiä, millaisia palvelukokonaisuuksia alueelle tulisi.

Digitalisaatio ei korvaa kaikkea

Länsi-Suomi toteutti muutama vuosi sitten nettisivuillaan suuren kyselyn, johon lukijat saivat kertoa eniten toivomansa liikkeet kanalinpartaalle.

Tuolloin eniten ääniä saivat H&M, New Yorker, XXL, Burger King, Pancho Villa, Jungle juice bar, Flying Tiger, Clas Ohlson ja Gigantti.

Kyselystä kävi ilmi, että nimenomaan naapurikaupungeista löytyviä ketjuliikkeitä kaivataan myös Raumalle – niiden perässä on ajettu joko Porin Puuvillaan tai Raision Myllyyn.

– Ihmiset haluavat edelleen monissa tuoteryhmissä kosketella ja valita käsillään tuotteet, sitä ei digitalisaatiolla ole pystytty korvaamaan, Pohjola kertoo.

Hän jatkaa, että erikoisliikkeissä ja vaativimmissa ostoksissa myös asiantuntija-avun merkitys on tärkeä.

– Palvelulla on todella iso rooli. Asiantuntijakokemuksen tarjoaminen ei digitaalisesti ole vielä niin kehittynyt. Ehkä jossain vaiheessa lisätyn todellisuuden arkisemmat ratkaisut tuovat uusia moniaistisia mahdollisuuksia.

Jos kauppakeskus päätetään Raumalle lopulta tehdä, näkee Pohjola tärkeänä ajattelun myös tulevaisuutta ajatellen.

– Isoja kysymyksiä on, kenelle keskus tehdään. Onko se muunneltavissa myöhemmin myös toisenlaiseksi, jos kaupunkiolohuoneen tai yöelämän sykkivästä keitaan ajatuksesta halutaan ajan myötä vaihtaa toiseen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut