Kansalaisneuvonta ei ole vähentänyt hätäpuheluita toivotusti

Pari vuotta sitten perustetun Kansalaisneuvonnan tavoite vähentää hätänumeroon soitettujen muille viranomaisille kuuluvien neuvontapuheluiden määrää 200 000–350 000 puhelulla vuodessa ei ole toteutunut. Kokonaisuudessaan hätäkeskuksiin kuulumattomien puheluiden määrä on kuitenkin laskenut, tiedottaa Hätäkeskuslaitos.

Hätäkeskukset ottavat vuosittain vastaan hieman vajaat kolme miljoonaa hätäpuhelua, joista virheellisiä ja tahattomia oli viime vuonna 27 prosenttia. Hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden määrä on laskenut 15 prosenttia vuoden 2013 tasosta.

Hätäkeskuslaitos uskoo, että ilkivaltaisten soittojen määrän uskotaan vähentyvän edelleen, kun lakimuutoksen mahdollistama SIM-kortittomien puheluiden kierrättäminen lyhyen tiedotenauhan kautta saatiin toteutettua.