Kasitie, satama ja rekkaliikenne ratkaisivat: norjalaiskonserni suunnittelee vetyasemaa Raumalle

Rauma oli paikkakuntien kärkijoukossa ja jätti tässä vaiheessa taakseen esimerkiksi Porin. Järviluodollakin oli asiassa roolinsa.

| Päivitetty

Havainnekuva Raumallekin vedyntankkausasemaa suunnittelevan Vireonin konseptista. Kohteena on ensisijaisesti raskas liikenne, mikä myös ratkaisi Rauman valikoitumisen ensimmäisten selvityspaikkojen joukkoon.

Rauma oli kärkisijoilla ja peittosi esimerkiksi Porin, kun norjalaistaustainen Vireon valitsi sopivia paikkoja vetytankkausasemien verkostoonsa.

– Asiakkaiden ja kumppaneiden käytyjen keskustelujen kanssa Rauman sijainti on valikoitunut nyt ensimmäisten joukossa, vahvistaa Vireon Hydrogen Oy:n projektijohtaja Petri Luoma.

Yhtiö on tehnyt tankkausasemalle tonttivarauksen osoitteesta Pohjoiskaarre 2. Tontti jää Hankkarintien, Nortamonkadun ja Pohjoiskaarteen muodostamaan "taskuun". Varaus on voimassa ensi vuoden loppuun.

Rauma ohitti Porin

Norwegian Hydrogen -konserniin kuuluva Vireon on tehnyt Suomeen kymmenkunta vastaavaa tonttivarausta. Rauman lisäksi listalla ovat esimerkiksi Vantaa, Jyväskylä, Liminka ja Tornio.

Satakunnan ainoa varaus on Raumalla, joten esimerkiksi Poria ei listalta löydy – ainakaan toistaiseksi.

– Tulevaisuudessa saattaa olla toisin. Olemme valmiita keskustelemaan Porin alueen mahdollisuuksista.

Luoman mukaan Rauma nousi kärkisijoille muun muassa sen vuoksi, että kasitie kuuluu Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon (TEN-T).

– Sataman sijainti ja sen mahdollinen laajentuminen vielä Järviluodon suuntaan kasvattaa sataman painoarvoa.

Molemmat tekijät ovat oleellisia raskaalle liikenteelle, joka on Vireonin pääasiakaskunta. Konsernin tavoitteena on rakentaa Pohjoismaihin sata vedyntankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä.

Markkinat ratkaisevat

Tonttivarauksesta on silti pitkä matka aseman rakentamiseen.

Esimerkiksi rakennuslupaprosessi on vielä aloittamatta, samoin muu tarkempi suunnittelu. Se alkaa kuitenkin Luoman mukaan nyt, kun varaus on tehty.

– Olemme käyneet alustavia keskusteluja kaupungin kanssa, kun kartoitimme sopivaa sijaintia.

Aseman toteutuminen ratkeaa pitkälti markkinoiden perusteella. Vedyn kohdalla niin sanottu muna ja kana -asetelma on hyvin konkreettinen, sillä vetyautoja ei ole vielä maanteillä käytännössä lainkaan.

Asiakaskuntaa valmistellaan

Luoma sanoo, että asiakaspotentiaalia kartoitetaan nyt keskusteluilla kuljetusalan yritysten kanssa.

–  Rauman alueella on paljon potentiaalia. Sieltä lähtee ja sinne päättyy paljon kuljetuksia, projektijohtaja sanoo.

Hän huomauttaa, että myös julkinen liikenne ja sen siirtyminen vetyautoihin ovat osa kokonaisuutta, joka ratkaisee investointipäätöksen. Mitään aikataulua mahdollisesta rakentamisesta Luoma ei anna.

 – Asiakkuuksien varmistumiset saattavat aikaistaa myös aseman avautumisajankohtaa.

Tuontia lähiseudulta?

Vety olisi tuotava Rauman-asemalle ainakin nykytilanteen perusteella muualta. Luoma sanoo, ettei yhtiö ole sitoutunut hankkimaan polttoainetta yhdeltä toimittajalta.

– Suomessa on lähitulevaisuudessa avautumassa useita vihreän vedyn tuotantolaitoksia, joista voimme hankkia vetyä asemillemme.

Lähin rakenteilla oleva vedyntuotantolaitos on P2X Solutions -yhtiön laitos Harjavallassa.

Keskiviikkona myös Pori Energia Oy ja Nordic Ren-Gas Oy kertoivat hankekehityssopimuksesta, joka koskaa hiilidioksidin talteenottoa Porin Aittaluodon voimalaitoksella. Hiilidioksidista valmistettaisiin muun muassa vetyä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut