Kasitien ohituskaistatyöt etenevät: urakka käyntiin nyt myös Mynämäellä

Kasitietä on paranneltu viime vuosina, ja parantelu jatkuu edelleen. Arkistokuva: Pekka Lehmuskallio

Valtatie 8:n parantaminen Turun ja Porin välillä on hyvässä vauhdissa, tiedottaa Väylävirasto.

Viimevuotisten parannushankkeiden jälkeen tielle on myönnetty lisärahoitust, jonka myötä Väylävirasto rakennuttaa välille kolme ohituskaistaparia.

Eurajoella (Kämppä–Peränkylä-väli) ja Laitilassa (Nästi–Kovero) työt ovatkin olleet käynnissä jo tovin. Nyt työt alkavat lisäksi Mynämäen alueella.

Laitilassa työt alkoivat maaliskuun lopussa puuston ja pintamaan poistolla, ja työt ovat edenneet suunnitellusti. Louhintatyöt on aloitettu ja tällä hetkellä jatketaan valtatien levitystyötä.

Eurajoen urakassa taas on käynnissä puuston ja pintamaiden poistoa sekä maanleikkausta ja louhintaa.

Alueella tehdään tällä hetkellä parin viikon ajan myös kaapelitöitä yöaikaan.

Sekä Nästi-Kovero -välillä että Eurajoella urakka-alueiden nopeusrajoitus on arkisin joissakin paikoissa 60 km/h, koska alueella kulkee työmaaliikennettä, työmaa-alueelta puuttuu kaiteita ja valaistuksen purku on käynnissä.

Viikonloppuisin nopeusrajoituksia pyritään nostamaan niillä alueilla, joilla se on mahdollista.

“Hankkeen päättyessä saamme nauttia kasitiestä, jossa matkanopeudet ovat tasaisempia ja ajaminen on aiempaa turvallisempaa. Ymmärrämme, että tietyöt ja alhaiset matkanopeudet häiritsevät nyt tiellä liikkumista, mutta pitkällä tähtäimellä tiellä ajamisesta tulee paljon sujuvampaa”, Väyläviraston projektipäällikkö Kari Partiainen muistuttaa.

Koko hankkeen urakoitsijana toimii Destia. Töiden odotetaan valmistuvan vuoden 2021 loppuun mennessä.

Väylävirasto parantelee kasitietä Turun ja Porin välillä kolmessa eri kohdassa. Kuva: Väylävirasto

Lisää aiheesta

Vain tilaajille Valtatie 8:lle rakennetaan kolme uutta ohituskaistaparia – työt käynnistyivät maaliskuussa

Lisäbudjetin ilouutinen: Rahoitus kasitien uudelle linjaukselle ja risteykselle Eurajoella

Vain tilaajille Arvostettu professori vaatii liikennehankkeisiin nopeampaa suunnittelua: ”Liikennesuunnittelu jäänyt kasitiellä 80-luvulle”