Katuja kunnostetaan nyt yötä päivää

Lumen auraaminen ja poiskuljettaminen ei ole ihan halpaa hommaa. Lumikolat puolestaan käyvät hyvin kaupaksi.

| Päivitetty

Katujen auraamiseen ja lumien poiskuljettamiseen uppoaa tällä hetkellä euroja ihan kiitettävää tahtia. Rauman katutoimen työpäällikkö Jari Salmisen mukaan tammikuun laskutus alkaa selvitä ensi viikolla, mutta nyt jo voi sanoa, että kallista on.

– Kun jyskytetään menemään 12–14 tunnin työpäiviä yöstä alkaen arkena ja pyhänä, niin maksaahan se.

Talvikunnossapitoon 700 000 euroa

Kaupungin budjettiin ei ole erikseen merkitty rahoja talvi- ja kesäkunnossapitoon, mutta laskennallisesti rahaa on talvella käytössä noin 700 000 euroa. Koko budjetti on noin 1,8 miljoonaa euroa.

– Emme me kuitenkaan voi jättää kesällä töitä tekemättä sen takia, että rahat olisivat menneet talvella auraamiseen. Jos rahat loppuvat, meiltä lähtee sitten ylityspyyntö. Lakikin määrittelee, että kadut on pidettävä riittävän hyvässä kunnossa.

Salminen huomauttaa myös, ettei kuluvan talven kaltaista talvea kukaan osaa budjettiin etukäteen ennakoida.

Työpäälliköllä on myös toive kiinteistöjen omistajille. Vaikka ahdasta onkin, pitäisi lumet saada mahtumaan omalle tontille. Jos kolaa lumet kadunvarteen, ei sinne enää mahdu kadulta aurattu lumi. Se tietää sitä, että katu kapenee ja liittymätkin ovat vaarassa tukkeentua.

Välillä pitää myös nukkua

– Täydellä kalustolla mennään koko ajan. Viime yönä ei ajettu, koska piti päästää miehet nukkumaan, mutta ensi yönä lähdetään taas kahdelta liikkeelle, Rauman katutoimen rakennusmestari Ismo Salo kertoo torstaina aamupäivällä.

Täysi kalusto tarkoittaa, että liikkeellä on 16 auraa. Lisäksi urakoitsijat hoitavat omaa sarkaansa.

– Työ on tällä hetkellä todella hidasta, koska lunta on niin paljon ja penkat ovat isot. Nyt ei pysty ajamaan täydellä vauhdilla.

Lumitöitä tehdään kahdella rintamalla. Lunta kuljetetaan pois katujen varsilta ja samaan aikaan aurataan. Salon mukaan kaupunki vie lumet Isometsälle. Satama puolestaan joutuu jo turvautumaan varakaatopaikkaan.

Plussalle äitynyt sää tuo hommaan omat haasteensa.

– Asuntokadut muuttuvat pehmeiksi. Niitä me auraamme sitten yöllä. Päivällä ehdimme ajaa vain ykkösluokan kadut, Salo toteaa.

Lisäksi plussakelissä lumi muuttuu painavammaksi ja hidastaa töitä samalla.

Osaamaton aiheuttaa vahinkoa

Loppuviikoksi luvataan vesisateita. Se tietää Salon mukaan lisää auraamista, kun katuja peittävät lumikerrokset pehmenevät. Koko kalusto on silloinkin liikkeellä, vaikkei taivaalta uutta lunta tulekaan.

Salo muistelee, että edellisen kerran näin paljon on ollut lunta vajaat kymmenen vuotta sitten. Harvahko tahti tarkoittaa sitä, ettei kaupunki voi varautua kovin suurin resurssein joka talvi; rahat eivät yksinkertaisesti riitä.

Salo tyrmää myös ajatuksen, että lumihommiin voitaisiin laittaa vaikkapa työllistettyjä. Isojen koneiden ja laitteiden ajamiseen tarvitaan ammattikortit. Osaamaton karhun kuljettaja aiheuttaisi vain vahinkoa.

– Eikä kolaporukoista ole kaduilla oikein mitään hyötyä.

Lumityövälineet viedään käsistä

Hurja lumitalvi näkyy myös lumityövälineitä valmistavissa yrityksissä. Raumalainen Motoseal Components jatkoi vuodenvaihteessa määräaikaistensa sopimuksia helmikuun loppuun, jotta tuotannosta saadaan riittävästi ulos lumityövälineitä.

– Teemme tuhansia lumikolia viikossa ja kaikki menee kaupaksi, mitä tuutista ulos tulee, Motosealin toimitusjohtaja Kari Sallinen sanoo.

Masi-tuotemerkin alla tehdään paitsi lumikolia, myös lumilapioita, lumentyöntimiä ja lumilastoja. Kaikkien menekki on tällä hetkellä erinomainen. Jokainen välinen on tarkoitettu hieman erilaisiin lumitöihin.

Sallinen muistelee, että viimeksi samantyylinen lumisesonki oli vuosina 2010–11.

– Jos ensi syksynä tulee lunta, silloin ollaan samoissa kuin tuolloin. Vähittäismyyjillä on varastot tyhjinä ja me saamme hyvin tilauksia. Mutta onhan tämä jo nyt aika rajua.

Katujen talvikunnossapito

Kadun kunnossapito talvella käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena, liukkauden torjumisen, liukkauden torjumiseen käytetyn kiviaineksen poistamisen sekä katuojien, sadevesikourujen ja -kaivojen avoinna pitämisen.

Katujen hoito suoritetaan katuluokituksen mukaan.

Katuluokitus jakaa kadut pääkatuihin, kokoojakatuihin sekä asuntokatuihin. Pääkadut määritetään katuluokkaan 1, kokoojakadut katuluokkaan 2 ja asuntokadut katuluokkaan 3. Joukkoliikennekadut kuuluvat katuluokkiin 1 ja 2. Kevyen liikenteen väylät ja jalkakäytävät kuuluvat katuluokkaan 1.

Lumet aurataan katuluokituksen mukaan. Ensin aurataan pääkadut ja kevyenliikenteen väylät sekä jalkakäytävät. Seuraavana vuorossa ovat asuntokadut.

Liukkauden torjunta toteutetaan samoin perustein. Ensin hoidetaan pääkadut ja kevyenliikenteen väylät sekä jalkakäytävät, jonka jälkeen vuorossa ovat asuntokadut.

Vastuu katujen hoidosta on jaettu kaupungin ja tontinhaltijoiden kesken. Jako perustuu lakiin.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut