Kauppakeskus panee katujärjestelyt ihan uusiksi Rauman ytimessä

Kotolankadusta tulee uusi reitti ja osa Tehtaankadusta muuttuu Tarvontorin aukioksi.

Rauman uuteen kauppakeskukseen liittyvien katumuutosten suunnittelu on käynnistynyt. Katuverkosto, kulku ja pysäköinti muuttuu monelta osin Valtakadun, Nortamonkadun ja Luoteisväylän sisään jäävällä alueella.

Kanalin länsirannan asemakaavassa on jo päätetty, missä ovat kadut ja mihin tulevat rakennukset. Katusuunnitelman laadinnassa on kyse tarkemmista yksityiskohdista.

Sijoittelut syynissä

Suunnittelun aikana määritellään esimerkiksi jalkakäytävien leveydet, katujen korkeustasot ja parkkitaskujen sijainnit.

– Siellä on helpompia kohtia, kuten Tehtaankatu ja sitten monimutkaisempia kohtia, kuten miten kauppakeskus avautuu Tarvontorille ja yleensä Kanalinrantaan. Se on vielä auki ja sitä tässä suunnitellaan yhdessä kauppakeskuksen suunnittelijoiden kanssa, teknisen toimialan suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja Rauman kaupungilta sanoo.

– Tässä vaiheessa avoinna ovat edelleen muun muassa missä ovat bussien paikat ja missä ovat taksien paikat. Ne voivat matkan varrella muuttua. Vielä haetaan niitäkin, että missä pyöräillään ja mikä on jalankulkureittiä.

Valoista lisää turvaa

Tavoitteena on, että katusuunnitelmat ovat tänä vuonna valmiita. Valmista pintaa ei kuitenkaan vielä tehdä niin kauan kuin kauppakeskuksella eivät seinät ole pystyssä.

Katurakentaminen käynnistyy näillä näkymin ensi vuonna ja rakentaminen tapahtuu vaiheittain. Eräs näkyvä muutos tulee olemaan se, että Tehtaankadun ja Luoteisväylän risteykseen tulee valo-ohjaus.

– Se parantaa tuon liittymän turvallisuutta. Suojatiekyselyssä ihmiset kokivat risteyksen Rauman toiseksi vaarallisimmaksi.

Vastaavasti niin sanotusta Hesburgerin risteyksestä poistuu valo-ohjaus.

Yksi uusi katu

Rauman kartalle ilmestyy kokonaan uusi katu, Kotolankatu. Se lähtee Tarvonsaarenpuiston kulmilta ja kulkee läpi nykyisen linja-autoaseman alueen.

Kadun toinen pää vie Nortamonkadulle liittymään, josta nyt ajetaan entisen Sokoksen parkkipaikalle.

– Kotolankadun varrelle tulee asumista ja todennäköisesti myös bussit kulkevat siitä. Siitä tulee varmasti hyvin vahvasti nykyisen Tehtaankadun tyyppinen katu. Pipanpolku pysyy nykyisellä paikallaan ja sen merkitys varmaan korostuu, kun kerrostalot rakentuvat, Pajuoja sanoo.

Uutta katua ei voida alkaa rakentaa ennen kuin nykyinen linja-autoaseman rakennus puretaan. Alustavasti on esillä ollut, että purku käynnistyisi jo tänä vuonna.

Mylläyksen vuodet

Kauppakeskukseen liittyvät katujärjestelyt toteutetaan pääosin vuosina 2020–2021. Sitä ennen alueella tapahtuu kuitenkin jo muuta remonttia.

Vesijohto- ja viemäriverkosto on peruskorjausiässä ja näitä maanalaisia töitä aletaan tehdä jo tänä vuonna.

– Pitkän aikaa alue on rakennustyömaata. Aina jollain nurkalla tapahtuu.

Ainakin nämä muuttuvat

1. Tehtaankadun ja Luoteisväylän risteykseen tulee valo-ohjaus.2. Välikadun nimi poistuu ja katu muuttuu Tehtaankadun jatkeeksi.3. Entistä linja-autoasemaa halkoo uusi Kotolankatu.4. Ajurinkadun ja Kotolankadun kulmaan tulee yleinen pysäköintialue.5. Tallikedonkadun ja Nortamonkadun risteyksestä poistuu valo-ohjaus.6. Syynä on, että ajoreitti Tallikedonkadulta ei enää jatku Nortamonkadun yli.7. Entisestä katualueesta tulee kauppakeskuksen edustalle aukio nimeltä Tarvontori.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut