”Kesä antoi positiivista virettä” – Rakastunut Raumaan -yhteisö seuraa jännittyneenä miten ostovoiman käy

– Se näkyi ainakin osassa kaupoista lisääntyneenä myyntinä.

Seuraavia tapahtumia ovat lasten minihysteria, hintahysteria, pikimust perjanda, joulunavaus, tonttujen yö, shoppailusunnuntait ja joulumarkkinat, luettelee Rakastunut Raumaan -yhteisön puheenjohtaja Jari Haarala.

Heinäkuussa Rauman keskustassa oli tavallista vilkkaampaa. Varsinkin Pitsiviikko veti kaupunkiin hyvin ihmisiä, niin paikallisia kuin matkailijoita.

– Se näkyi ainakin osassa kaupoista lisääntyneenä myyntinä. Ja muillekin se antoi positiivista virettä, kertoo Rakastunut Raumaan -yhteisön toimikunnan puheenjohtaja Jari Haarala.

Matkailusta puhutaan paljon, mutta viime kädessä keskustan ja Vanhan Rauman elinvoima riippuu siitä miten ja missä paikallinen väestö rahansa käyttää.

– Kun ostetaan täältä se mitä löytyy, niin ollaan pitkällä. Ratkaisevaa on, että eurot saadaan pyörimään paikallisesti, sanoo Haarala.

Hän kuitenkin pitää markkinointia myös Rauman seudun ulkopuolelle tärkeänä.

– Uskomme, että näkyvyys lisää raumalaisten omaa kiinnostusta, hän perustelee.

”Joka päivä joku tavara kallistuu”

Syksyn tullen hyvä fiilis on vähän laimentunut. Syyt ovat kaikkien tiedossa: korona ja Venäjän sotatoimet.

– Kaikkihan tässä odottavat pelonsekaisin tuntein mihin maailmantilanne kääntyy. Saako tavaraa, kuinka pitkiksi toimitusajat venyvät ja paljonko hinnat nousevat, luettelee Haarala.

Päivittäistavaran hintojen nousun hän tuntee erittäin hyvin K-supermarketin Areenan kauppiaana.

– Joka päivä joku tavara kallistuu, hän huokaa.

Energian ja erityisesti sähkön hinta on oma lukunsa.

– Sitähän tässä jännitetään miten kuluttajien ostovoiman käy ja mitä se merkitsee erikoisliikkeille. Edessä on selvästi tavallista vaikeampi jakso.

Maailmanpitoa on Raumalla harjoitettu vuosisatojen ajan. Kaikesta on tähän mennessä selvitty. Niin kuin sisällissodasta, katovuosista, maailmansodasta, öljykriisistä, 90-luvun lamasta, finanssikriisistä.

Kaupungin kanssa neuvotellaan taas

Alussa mainittua markkinointia RR-yhteisö toteuttaa jäsenmaksutuloilla. Yhteisöön kuuluu vajaat sata yritystä.

Kaupallisten tapahtumien lisäksi yhteisö järjestää yleishyödyllisiä tapahtumia kuten iltatoreja. Niihin käytetään Rauman kaupungin rahallista tukea.

– Kaupungin kanssa keskustelut ensi vuodesta ovat vielä kesken. Toivomme, että pystymme jatkamaan yleishyödyllisiä tapahtumia entiseen malliin. Yrittäjät eivät kuitenkaan voi laittaa sellaisiin paljon omaa rahaa.

Haarala huomauttaa, että monet yrittäjät luopuvat omista vapaistaan pitääkseen yleisön toiveen mukaisesti pieniä liikkeitään auki pidempään iltaisin ja sunnuntaisin pitsiviikolla ja joulukuussa.

– Siitä palvelusta he ansaitsevat suuren kiitoksen.

Omaa puheenjohtajan rooliaan Haarala hieman vähättelee.

– Minähän pääsen aika vähällä, kun tapahtumakoordinaattori Outi Lehtorinne on jatkuvasti asioiden päällä. Hän pyörittää koko homman.

Rakastunut Raumaan -slogan ahkerassa käytössä

Vuonna 2008 Rauman City-kauppiaiden vanha slogan ”Kaupallisesti sinun” vaihdettiin tähän nykyiseen. Siis ”Rakastunut Raumaan”.

”Vanha tunnuslause oli jo aikansa elänyt ja uudistusta on suunniteltu jonkin aikaa”, sanoi Rauma-isäntä Hannu ”Tunnu” Pärssinen.

Samassa rytäkässä perinteiset Rauman värit sininen ja keltainen korvattiin ruskealla. Visuaalisen ilmeen suunnitteli graafikko Aulikki Miettinen. Hänet muistetaan lastenkirjoista, joita meidänkin perheessä ahkerasti luettiin.

Sittemmin ilme muuttunut ja väri vaihtunut pinkkiin. Lemmen sydän tunnuksessa sykkii kumminkin.

Uuden tunnuslauseen ja sydämellisen ilmeen julkistamisen yhteydessä, siis vuonna 2008, Rauma-isäntä Pärssinen kertoi, että ”markettilaajennusten synnyttämä pelko sekä paniikki ovat taakse jäänyttä elämää”.

Tuolloin monissa jäsenyrityksissä oli kannettu huolta siitä, kun Keula rakentaa isomman Prisman ja tuo sen keskustan välittömään tuntumaan. Ja Citymarketkin laajentaa.

Kun lehtitalon arkistoa plaraa, huomaa Rakastunut Raumaan -sanaparin juurtuneen nopeasti. Eivätkä ilmaisua ole vuosien saatossa käyttäneet vain raumalaiset itse, vaan myös monet haastatellut vieraat.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut