"Kesää kohti kirkastuvaa" –  Kongsberg Maritime teki voittoa koronavuonnakin, Rauman tuotannossa lomautukset jatkuvat

Kongsberg Maritimen tehtaalla Raumalla on hiljaista. "Kuormitus on todella alhaalla ja merkittävä osa henkilöstöstä on lomautettuna. Tiesimme, että koronakriisin takia alkuvuoteen tulee kuoppa. Kevättä ja kesää kohti tilanne paranee, mutta sen enempää en lähde tulevaisuutta ennustamaan", summaa näkymät toimitusjohtaja Olli Rantanen.

Kongsberg Maritimen tehtaalla Raumalla on hiljaista.

– Kuormitus on todella alhaalla ja merkittävä osa henkilöstöstä on lomautettuna. Tiesimme, että koronakriisin takia alkuvuoteen tulee kuoppa. Kevättä ja kesää kohti tilanne paranee, mutta sen enempää en lähde tulevaisuutta ennustamaan, summaa näkymät toimitusjohtaja Olli Rantanen.

Tilanne on samankaltainen kuin syksyllä: kyselyjä tulee, mutta ostopäätösten teko siirtyy.

Rauman tehdas tekee nyt eniten potkurilaitteita hinaajiin.

– Jonkun verran menee myös offshoreen. Tarvitaan huoltoaluksia ja kelluvia tuulivoimaloita. Mitään buumia ei kuitenkaan ole sillä puolella tulossa, sanoo Rantanen.

Suomen tulos positiivinen

Raumalla muistellaan haikeina offshoren kultavuosia, kun öljy- ja kaasubisnekseen meni paljon isoja potkurilaitteita.Norjalaisomisteinen Kongsberg Maritime teki viime vuonna noin 1,6 miljardin euron liikevaihdon, josta käyttökatetta kertyi noin 150 miljoonaa euroa. Tuloskuntoa pidettiin yllä sopeutustoimin. Pahimmillaan lomautettuna oli 700 ihmistä eri maissa.Suomen-yhtiön tulos ei vielä ole julkinen.

– Tulos oli positiivinen ja parempi kuin edellisvuonna, paljastaa Rantanen.

Vuonna 2019 Kongsberg Maritime Finlandin liikevaihto oli 246 miljoonaa euroa ja liikevoitto 12 miljoonaa euroa. Rauma on selvä pääpaikka Suomessa. Tuotantoa on myös Kokkolassa.

"Paljon tehdään pakettikauppaa"

Uusista kaupoista Kongsberg ei ole Suomessa juuri tiedottanut. Konsernin sivuille ilmestyy tämän tästä uutisia tilauksista, mutta niissä Raumaa ei erikseen mainita.

– Paljon tehdään pakettikauppaa. Kongsbergilla on laajin valikoima laivalaitteita. Osa kaupoista tuo töitä Suomeen, osa ei. Kyllä tilauksia on tullut.

Esimerkiksi venäläinen kaasufirma Novatek näyttää tilanneen kuusi jäissä kulkevaa lng-säiliöalusta Daewoon telakalta Koreasta. Kauppaan sisältyy optio neljästä tankkerista. Kongsberg toimittaa kansikoneet.

– Se liittyy Raumaan ja on ihan merkittävä tilaus kansikoneyksikön myynnille, suunnittelulle ja projektinhallinnalle. Rauman tuotantoa se ei koske, tarkentaa Rantanen.

Kansikoneet on pitkään valmistettu ulkomailla.

Korona saatu pysymään loitolla

Plussan puolelle toimitusjohtaja laskee sen, ettei korona ole pahasti häirinnyt toimintaa ja tuotantoa Raumalla.

– Todella hyvin on pärjätty covid 19:n kanssa, vaikka toimimme samalla telakka-alueella RMC:n kanssa. Henkilöstömme on venynyt hienosti, kiittelee Rantanen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut