Kesäpuuhat selkää säästäen

Selkäliitto ry muistuttaa monien kesäpuuhien - kuten marjojen poiminnan, halkojen hakkaamisen ja mattojen pesun - rasittavan selkää.  Askareet voi kuitenkin tehdä selkää säästäen.

 Selkäliitto ry vinkkaa keinoja, joilla seuraavana päivänä selkä ei kivistä:

Poimi marjat toispolvikyykyssä

  • Asetu toispolvikyykkyyn. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea koukkupolvesta.
  • Pidä yläselkä suorana ja alaselässä luonnollinen notko.
  • Poimi suoraan eteenpäin. Ryhti pysyy näin luonnostaan parempana ja vältät niskaa ja selkää kuormittavia kiertoliikkeitä.
  • Nouse ylös venyttelemään ja ojentamaan selkääsi kymmenen minuutin välein tai ennen kuin jäsenet puutuvat.
  • Muista myös taukojumppa.
  • Venyttele vielä kotona kevyesti poimintasession jälkeen. 

Matonpesussa voima lähtee keskivartalosta

  • Jos peset mattoja mattolaiturilla, asetu pesupöydän ääreen lantionlevyiseen haara-asentoon ja liu'uta lapoja alaspäin.
  • Jos käytössä ei ole pesupöytää, ota pesuvälineeksi pitkävartinen harja.
  • Matonpesijän voimanlähde on hyvä keskivartalon tuki. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa kevyesti sisään ja suoristamalla ryhti.
  • Vaihda pesukättä silloin tällöin. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea pesupöydästä.
  • Kun käsittelet märkää mattoa, nosta jaloilla älä selällä.

Muistathan pestä matot niille tarkoitetuilla pesupaikoilla tai kuivalla maalla laiturin sijaan, ettei pesuvesi huuhtoudu suoraan luonnonvesiin.

Jousta jaloilla halonhakkuussa

  • Asetu tukevaan, lantiota hieman leveämpään haara-asentoon.
  • Pidä polvet koukussa, alaselkä luonnollisessa notkossa ja hartiat alhaalla rentoina.
  • Hengitä lyöntien rytmissä. Puhalla ilma ulos lyönnin mukana, näin keskivartalo aktivoituu ja saat lyöntiin lisää voimaa.
  • Kun pinoat ja kannat halkoja, säilytä alaselän notko.

Muista turvallisuus. Tähtää itseesi nähden pöllin uloimpaan reunaan. Huolehdi myös, että kirves on käteesi sopiva ja hakkuupölkky sopivan korkuinen.