Keskon taktiikka: "Saman katon alla halpa- ja herkkukauppa" – mutta missä viipyy Sinkokadun marketti?

Epävarma taloustilanne näkyy jo asiakkaiden kulutuskäyttäytymisessä, sanoo aluejohtaja Lauri Inna.

| Päivitetty

Epävarma taloustilanne alkaa jo näkyä ihmisten kulutuskäyttäytymisessä. Syksyllä muutokset asiakkaiden ostoskoreissa ovat todennäköisesti suurempia, ennakoi Keskon aluejohtaja Lauri Inna.

Hänen mukaansa K-ryhmä osaa tunnistaa muuttuvia asiakastarpeita ja reagoida niihin.

– Meillä on valtavasti dataa ihmisten kulutuskäyttäytymisestä. Tiedämme, että niin sanottu hybridikuluttaminen on tätä päivää, hän sanoo.

Mitä se käytännössä tarkoittaa?

– Sitä, että sama asiakas voi ostaa sekä kalliimpia että edullisempia tuotteita. Me ja kauppiaat vastaamme tähän niin, että saman katon alla toimii ikään kuin herkku- ja halpakauppa. Asiakas päättää tuotekohtaisesti mitä valitsee.

– Asiakas voi ostaa esimerkiksi hyvän lohifileen, vaikka kalan hinta on aika tavalla noussut. Jotain muita tuotteita asiakas sitten hankkii edullisemmin, sanoo Inna.

K-menu-tuotteet yksi vastaus

Yksi vastaus ovat K-menu-tuotteet, kaupan omat merkit, jotka ovat Pirkkaa halvempia.

– Vaikka kermaa, maitoa ja juustoja, joita on ennen mennyt tukkutuotteina suurkeittiöille, kouluille ja lounasravintoloille. Itse ostin juuri lähikaupastamme K-menu-omenamehua, kertoo Inna.

Markettien valikoimat tulevat jonkin verran muuttumaan.

– Kauppiaat näkevät aika nopeasti mitkä tuotteet alkavat vetää ja mitkä eivät. Ei kannata seisottaa sellaisia, jotka eivät mene läpi hyllystä.

Elintarvikkeiden hintojen ennakoidaan nousevan tänä vuonna 10–15 prosenttia.

– Maailman tapahtumat kuten Ukrainan sota vaikuttavat nyt aidosti kaikkeen. Tulevia hintoja en edes saa lähteä arvioimaan, kuittaa Inna.

Satakunnassa myynti viime vuoden tasolla

Satakunnassa K-ryhmän myynti yhteensä kasvoi vuoden alkupuoliskolla vajaat 3 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Päivittäistavaran myynti oli viime vuoden tasolla.

– Olemme kokonaisuutena tyytyväisiä. Tässä maailmantilanteessa asiakkaiden luottamuksesta kiinni pitäminen on entistäkin tärkeämpää, kommentoi Inna.

Varsinais-Suomessa K-ryhmän myynti oli yhteensä oli viime vuoden tasolla.

Uusia marketteja muualle, missä viipyy Sinkokatu?

Naantalin asuntomessualueen tuntumaan avattiin K-market.

Uusi K-supermarket avataan Maskussa syyskuun alussa.

Porissa Pormestarinluodon K-marketia rakennetaan.

Porin Karjarannan K-supermarketin rakentamista valmistellaan.

Mutta miksei Rauman Sinkokadun K-supermarketia jo rakenneta?

– Rauman osalta lähestymme kilpailutusta. Keväästä lähtien hankkeita on arvioitu tapauskohtaisesti tarkasti ennen lopullista investointipäätöstä. Ei siinä mitään ihmeellistä kuitenkaan ole. Suunnitelmat eivät ole muuttuneet, sanoo Keskon aluejohtaja Lauri Inna.

Osasyyksi Sinkokadun projektin viivästymiseen aluejohtaja antaa Keskon rakennuttamispäälliköiden kiireet.

– Meidän päällikkömme oli kiinni Seinäjoen hankkeessa. Siellä avattiin viime kuussa K-supermarket. Se on mallikauppamme, johon Pohjanmaalla on oltu tosi tyytyväisiä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut