KHO korotti seuraamusmaksuja bussikartelliasiassa

Korkein hallinto-oikeus on määrännyt noin 9 miljoonan euron seuraamusmaksut bussikartelliasiassa.

KHO:n mukaan osapuolet ovat suunnitelmallisesti estäneet bussimarkkinoiden avautumista kilpailulle ja kartellista on aiheutunut haittaa kuluttajille.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto teki tammikuussa 2016 markkinaoikeudelle esityksen yhteensä yli 30 miljoonan euron seuraamusmaksun määräämiseksi linja-autoyhtiöille, Linja-autoliitolle ja Matkahuollolle.

Yritykset pyrkivät yhteisymmärryksessä estämään markkinoiden avautumista ja uusien kilpailijoiden markkinoille pääsyä. Kartellin osapuolet sulkivat uudet reittiliikennelupavuorot Matkahuollon aikataulu- ja lipunmyyntipalvelujen sekä pakettien kuljetuspalvelujen ulkopuolelle.

Markkinaoikeus katsoi joulukuussa 2017 antamassaan päätöksessä, että linja-autoyhtiöt, Linja-autoliitto ja Matkahuolto olivat syyllistyneet kartelliin ja määräsi kunkin niistä maksamaan seuraamusmaksuna 100 000 euroa kielletystä kilpailun rajoittamisesta. KKV ei pitänyt seuraamusmaksuja riittävinä ja valitti päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Korkein hallinto-oikeus totesi tiistaina antamassaan päätöksessä, että kilpailunrikkomuksella on suunnitelmallisesti estetty ja viivästytetty bussimarkkinoiden avautumista kilpailulle. KHO:n mukaan menettelyä voidaan pitää erityisen haitallisena ja vakavana rikkomuksena. Kartelli on aiheuttanut haittaa kuluttajille heikentyneenä hinta- ja laatukilpailuna.

Korkein hallinto-oikeus määräsi seuraamusmaksuja yhteensä 8,9 miljoonaa euroa, jotka jakautuivat seuraavasti: Matkahuolto 4 300 000 euroa, Länsilinjat 100 000 euroa, Pohjolan Matka 300 000 euroa, Pohjolan Liikenne/VR 300 000 euroa, Koiviston Auto 2 300 000 euroa, Vainion Liikenne 500 000 euroa, Savonlinja (Savonlinja Oy, Linja-Karjala Oy ja Vauhti-Vaunu Oy, Autolinjat Oy, Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy ja SL-Autoyhtymä Oy) 400 000 euroa, Väinö Paunu 600 000 euroa ja Linja-autoliitto 100 000 euroa.

Satakunnan Liikenne on osa Koiviston Auto Yhtymää.