Kirkkokadun kapeus arveluttaa talven tullen – bussi kolhaisi jo yhtä taloa Rauman uudella liniksellä

Tiukkoja väistämistilanteita vaatineelle linja-autojen kulkuväylälle on merkitty uudet pysäköintijärjestelyt.

| Päivitetty

Raumalaisen Leena Juuselan viime viikon tiistai sai todella yllättävän käänteen, kun hänen kotitalonsa ulkoa kuului kova pamaus. Olohuoneessaan ollut Juusela ymmärsi nopeasti, että joku tai jokin oli osunut hänen taloonsa.

– Kipaisin heti kauhean kolinan jälkeen ikkunaan katsomaan, ja siellä bussikuski totesi, että yksi ränni vain putosi.

Linja-auto oli vienyt mennessään syöksytorven kattoon liittyvän mutkapalan ja yksi liikennemerkki oli myös vääntynyt mutkalle talon seinää vasten.

Juuselan mukaan etenkin suurimmilla linja-autoilla on vaikeuksia saada ajoneuvoa käännettyä Kirkkokadulle ilman, että renkaat kävisivät nurmikon kautta.

– En tiedä mikä tuolla kertaa on ollut tilanne. Tuliko siinä sitten joku vastaan, ja kuljettaja väisti liian sivuun. Siinä tapahtuu paljon sitä, että joku joutuu aina odottamaan, törmäysvahingoista linja-autoyhtiön kanssa neuvotteleva Juusela toteaa.

Talven lumipenkat mietityttävät jo nyt

Kirkkokatu muuttui linja-autojen kulkuväyläksi elokuun puolivälissä, kun Rauman linja-autoaseman toiminnot aloittivat uudessa paikassaan Harmaidenveljesten pysäköintialueella.

Juusela kertoo tehneensä jo ennen juhannusta ympäristö- ja lupalautakuntaan muistutuksen Kirkkokadun uusista liikennejärjestelyistä.

Hän oli jo tuolloin huolissaan kadun kapeudesta linja-autoliikenteelle.

– Kaikki tässä asuvat sitä ihmettelevät, miksi näin kapealle kadulle pistetään linja-autot kulkemaan, vuodesta 1991 alkaen Kirkkokadulla asunut Juusela kertoo.

– Onhan tämä vaikuttanut asumisviihtyvyyteenkin. Olohuoneen ikkunoistani on suora näkymä sisään. Liikenteen meteli myös kuuluu sisään. On tämä aikamoinen muutos.

Asukkaiden lisäksi myös ammattikuljettajat ovat todenneet, että katu on arveluttavan kapea.

– Se on liian kapea. Siihen tarvitsisi saada kokonaan pysäköintikielto. Sitten kun tulee talvi, niin siitä ei mahdu millään kulkemaan. Lumipenkat vievät tilaa lisää pois, Jouni Koivisto sanoo.

Pysäköintijärjestelyihin tuli muutoksia

Leena Juuselan mukaan alueen asukkaille olisi jäänyt käsitys, että Kirkkokadulla kulkisi linja-autoliikennettä vain yhteen suuntaan.

Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuojan mukaan sitä ei ole kuitenkaan voinut harkita.

Ensinnäkin väliaikaisen linja-autoaseman laiturit ovat niin päin, että autojen on ajettava asemalle molemmista suunnista.

– Siinä on sen verran liikennettä, että yksisuuntaisuus toisi taasen liikaa painetta Kukonkarinkadulle, Pajuoja näkee.

Hänen mukaansa Kirkkokadun kapeuteen on jo reagoitu pysäköintialueita muuttamalla.

Ennen Kirkkokadulle on saanut pysäköidä Tallikedonkadulta tultaessa oikeaan laitaan, nyt nyt aluepysäköintikielto kattaa lähes koko kadun. Poikkeuksena on ainoastaan Kirkkoherranviraston edusta.

– Myös sitä pysäköintialuetta lyhennettiin. Nyt alue loppuu jo ennen Kirkkokadun mutkaa, Pajuoja sanoo.

Riittääkö kadun leveys talvella?

– Kyllä se riittää. Penkat jäävät kuitenkin niin kauas ajoradasta, Pajuoja toteaa.

Opasteita, parkkiruutujen peittoa ja lisävalaistusta odotetaan

Rauman linja-autoaseman toiminnot siirtyivät Harmaidenveljesten pysäköintialueella elokuun puolivälissä.

Matkahuollon toimipiste siirtyi tuolloin vanhan asemarakennuksen tiloista konteista tehtyyn tilaan.

– Muutto on onnistunut yllättävän hyvin, sillä väliaikaisuudesta huolimatta nämä toimivat meille hyvin, Matkahuollon tuotantopäällikkö Merika Kiviniemi kertoo.

Matkahuollon toiminnot olivat vanhalla linja-autoasemalla R-kioskin hoidossa, mutta muutto toi muutoksen siihenkin asiaan.

– Todettiin, että Raumalla on niin iso talousalue, että täällä on hyvä olla oma toimipiste. Yritysasiakkaamme ovat kokeneet, että tässä on ollut helppo käydä ja tilat ovat riittävän isot.

– Saimme luvan tehdä tähän vielä katoksen, mikä palvelee entistä paremmin niitä asiakkaita. Yritysasiakkaiden ei tarvitse sitten vesisateessa purkaa tai lastata.

Kiviniemi myöntää, että ihan kaikkia asioita ei ole ratkaistu puolessatoista kuukaudessa.

Esimerkiksi Matkahuollon ympäristö on edelleen varsin pimeä, eivätkä kaikki asiakkaat ole heti löytäneet uusia tiloja.

– Vielä täältä puuttuu opasteita, jotta asiakkaat löytäisivät tähän paremmin. Sitä nyt selvitellään, kuuluuko se meille vai kaupungille.

– Pimeydestä olemme myös kaupungin kanssa keskustelleet. Tässä pitäisi olla ihan hyvä valaistus, mutta jostain syystä nämä eivät pala, Kiviniemi näyttää toimipisteen ympärillä olevia katuvaloja.

Uuden linja-autoaseman aukeamisen aikaan pysäköintitilanne alueella oli kaoottinen, mutta nopeasti alueella liikkuvat oppivat uusiin järjestelyihin.

Kiviniemen mukaan edelleen vanhat pysäköintiruudut aiheuttavat hämmästelyjä, vaikka bussilaitureille ei saisi muutenkaan ajaa autoilla.

– Aika ajoin sitä näkee, että joku ajaa tuohon parkkiin. Ja siitä tulee heti vaaratilanteita, Kiviniemi muistuttaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut