Kitkarenkaiden suosio on selvästi kasvanut – "valtakunnalliset rengastoimittajat eivät ole ihan pystyneet varautumaan kysyntään"

Uusi tieliikennelaki on pidentänyt renkaidenvaihtosesonkia, osa autoilijoista odottaa vielä talvikelejä.

Lokakuun lopun kylmä jakso sai ihmiset vaihtamaan autojensa alle talvirenkaita.Ensimmäinen hyvin kiireinen vaihtosesonki rengasliikkeissä kesti parisen viikkoa, mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa.Uudessa tieliikennelaissa edellytetään talvirenkaat marraskuun alusta maaliskuun loppuun kelin niin vaatiessa, ja osa autoilijoista on uudistusta käyttänyt hyväkseen.Rengasliikkeissä uuteen lakiin on ollut vaikea reagoida.– Vaihtosesonki venyy selvästi pidemmäksi, nyt sen alun kiireen jälkeen vaihtajia tulee vain muutamia joka päivä.

– Rengasliikkeiden kannalta lyhyt selkeä sesonki olisi hyvä, sillä siihen varattaisiin se riittävä työvoima. Tämä ensimmäinen sesonki antaa oppia, mihin tämä sitten muotoutuu, RRP Rauman Rengaspalvelun Jarno Salo kertoo.

Kitkarenkaiden suosio on yllättänyt

Tulevan viikon sää lupailee autoilijoille vielä kesärenkailla taitettavia kelejä, sillä elohopean ei uumoilla putoavan alle viiden asteen kuin muutaman kerran.

Kuivalla asfaltilla nastarengasta parempi vaihtoehto olisi pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas.Vakuutusyhtiö Ifin tutkimuksen mukaan 18 prosenttia autoilijoista ajaa kitkarenkailla, ja määrä on ollut lievässä nousussa.Salon mukaan tänä syksynä suosio on vain kasvanut.

– Kysyntä on jopa selkeästi lisääntynyt. Sen huomaa siinä, että valtakunnalliset rengastoimittajat eivät ole ihan pystyneet varautumaan kysyntään, Salo kertoo.

Autoilijalla paljon ennakointivastuuta

Raumalainen Tapani Lindroos ei heti innostunut, kun kuuli uudesta talvirenkaiden käyttöajasta.

Uusi laki painottaa paljon autoilijan omaa ennakointivastuuta. Vaikka kelit ovat tällä hetkellä leutoja, on autoilijan osattava ennakoida muutokset itse.

– Mielestäni uusi tieliikennelaki on talvirenkaiden osalta jopa vähän huono asia. Ehkä niille se on hyvä, jotka käyttävät kitkarenkaita. Siihen tässä varmaan pyritään, että kaikki käyttäisivät kitkoja.

– Olen itsekin kitkoja miettinyt, mutta nyt minulla on ihan uudet talvirenkaat. En ole ainakaan ihan heti vaihtamassa.

Vielä Lindroos ei ole uusia talvirenkaita laittanut maasturiinsa, mutta aikataulu on jo selvillä.

– Ajattelin vaihtaa renkaat ensi viikonloppuna, kun pitää jarruletku vaihtaa samalla. Kotitunkki ei riitä auton painolle, joten renkaidenvaihto onnistuu huollon yhteydessä.

Kesärengasta ei ole luotu kylmään

Autorengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo, että joka talvi ihmiset pohtivat, kuluvatko kalliit talvirenkaat kuivalla tiellä.

– Oikea vastaus on, ettei talvirenkaita voi vaihtaa turhaan. Jotkut renkaathan auton alla kuluvat joka tapauksessa, joten on parempi, että oikeat renkaat kuluvat oikeaan vuodenaikaan, Nuora sanoo.

Hän muistuttaa, että nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta väittelyn sijaan olisi hyvä keskustalla, missä keleissä kesärenkaista olisi sopiva luopua.

Hänen mukaansa jää liian vähälle huomiolle, että kesärenkaita ei ole tehty talviolosuhteisiin. Kitkaa eli pitoa synnyttävät kuitenkin urien ja nastojen ohessa myös kumiseoksen ominaisuudet.

– Kesärenkaan kumiseos on tehty lämpimiin olosuhteisiin. Toisin kuin kylmään suunnitellun talvirenkaan kumiseos, alkaa kesärengas kovettua lämpötilan laskiessa viiden plus-asteen tietämille, eikä rengas enää toimi kunnolla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut