Kolumni: Rauman kuti jää piippuun ja Pori ajaa tempauksillaan ohi – tämä on syy

Paikallisbussien nimiehdotukset eivät aukea ja strategiavideoissakin jokin tökki.

Raumalla yritetään brändätä joukkoliikennettä, mutta tehtävä on haastava, koska joukot puuttuvat. Samoin puuttuu joukkoliikennekulttuuri.

Rauma haluaa brändätä paikallisbussinsa nykyaikaan, joten kaupunki on järjestänyt nimikilpailun. Yleisön ehdotusten joukosta on valittu nimiehdotukset Gyyt, Faartti, Linjabiil, Kara-Matt ja Raumline.

Mikään näistä ei valitettavasti osu maaliin. Oikeakielisyydestä on jo keritty keskustella. Esimerkiksi Gyyt olisi rauman kielellä oikein kirjoitettuna Kyyt. Faartti tulisi kirjoittaa ilman i-kirjainta.

Mutta nämäkään eivät lopulta ole ongelmia. Ongelma on, että nimet ovat kaikki vähän hähmäisiä. Ne eivät jotenkaan luonnu suuhun eivätkä jää mieleen.

On vaikea kuvitella arjessaan hyppäävänsä Gyyt’n kyytiin tai tulevansa Raumlinellä. Vauhtia tarkoittava Faartti taas on suoranaista liioittelua. Keskustassa nopeusrajoitus on kolmekymppiä.

Linjabiil ei oikein istu erisnimeksi. Jos taas tarkoitus on olla juoksematta, Kara-Matt on kirjoitusasultaan varsin hämäävä.

Toisin on muualla.Tampereella on Nysse ja Turussa Föli. Ne ovat luontevan kuuloisia. Nimet kuuluvat kaupunkeihin, joissa on vahva joukkoliikennekulttuuri. Sellaista yritetään vasta luoda Raumalle.

Aikamoinen haaste. Raumalla ei joukkoja ole, joten ei voi oikein puhua joukkoliikenteestäkään. Kyse on leimallisesti fillarien ja henkilöautojen kaupungista.

Moni tuttu on tunnustanut, ettei ole koskaan istunut paikallisliikenteen bussissa Raumalla. Eikä ilmeisesti moni tuntematonkaan, mitä voi päätellä tyhjinä kulkevista busseista.

Siksi on varmasti myös vaikeaa brändätä jotain, joka ei ole jo brändi itsessään. Iskevän nimen puute ei ole se varsinainen ongelma, joukkoliikennekulttuurin puute on.

Bussibrändäyksen tapaan kuti jäi piippuun kaupungin strategiavideoiden kanssa. Kuvaus ja leikkaus olivat ammattimaisia. Ylimmät viranhaltijat suorituivat yllättävän sujuvasti rooleistaan.

Silti jokin tökki. Käsikirjoitus oli totinen. Puisevaa strategia-asiaa oli mahdutettu puheenvuoroihin liikaa. Ajoittain tuntui siltä, että tuhtia paperinivaskaa työnnetään kuulijan kurkusta alas.

Ei nyt millään pahalla, mutta löytyisikö jokin muu, vetävämpi vaihtoehto?

Naapurissa on löydetty. Pori saavuttaa jatkuvasti voittoja markkinointirintamalla.

Porisuhdeneuvoja oli täysosuma. Paluumuuttajia Pori houkutteli rakkauskirjeellä jo paljon ennen kuin Rauma lähetteli joulukortteja Raumalta poismuuttaneille. Sloganit, kuten Todella outo, ehdottoman uniikki, ovat täyttä timanttia.

Pori erottuu, koska naapuri luottaa rohkeasti ammattilaisiin. Kaupasta ostetun todella erottaa itse tehdystä.

Yhtä vahvaa on luotto omaan ainutlaatuisuuteen. Brändin kova ydin on hahmotettu eikä timanttia ole liikaa hiottu.

Rauma ei tietenkään ole Pori eikä ketään kannata matkia. Vertailua on silti vaikea välttää.

On pakko kysyä, eikö kannattaisi tehdä kunnolla se mitä tehdään ja jättää loput vähemmälle? Kukaan tuskin on osannut ennenkään kaivata strategiavideoita tai bussille nimeä.

Kirjoittaja on Länsi-Suomen kunnallistoimittaja.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut