Kongsbergilla juhlahetki: 10 000:s potkurilaite valmistui Raumalta

Kauppa käy ja tulevaisuus näyttää hyvältä, sanoo paikallisjohtaja Tommi Pitkänen.

| Päivitetty

Kymmenestuhannes potkurilaite ja sen tekijät. Suurin osa Rauman-tehtaan tuotannosta menee nykyisin hinaajiin. "Isoja potkurilaitteita tehdään 10-20 vuodessa. Niitä menee esimerkiksi tuulivoimapuistojen asennus- ja huoltolaivoihin", kertoi Tommi Pitkänen.

Kongsberg Maritime saavutti joulun alla merkkipaalun: 10 000 Raumalla valmistettua potkurilaitetta.

Laskeminen on aloitettu Hollmingin konepajalla vuonna 1965 rakennetuista kahdesta kansiperämoottorista.

Aquamasteriksi nimetty tuote esiteltiin kansainvälisillä messuilla 1968. Sen jälkeen kauppa alkoi käydä toden teolla. Hollmingin sivutuotteesta kehitettiin maailmanluokan brändi.

Tuhannen potkurilaitteen raja meni rikki vuonna 1987, 5000:n raja vuonna 2009.

– Tahti on kiihtynyt. Tulevaisuuskin näyttää valoisalta. Tämän vuoden tilauskertymämme on todella hyvä. Joulukuu on alalla usein hiljainen, mutta nyt olemme kätelleet useita isoja kauppoja, kertoi paikallisjohtaja Tommi Pitkänen.

Turkissa useampia isoja asiakkaita

Potkurilaitteeksi numero 10 000 valikoitui tuote, joka on tyypillinen, mutta myös uudenlainen.

Tyypillisyyttä edustaa se, että kyseinen potkurilaite lähtee turkkilaistelakka Sanmar Shipyardsille.

– Meillä on Turkissa muitakin isoja asiakkaita. Turkin osuus Rauman liikevaihdosta on yli 20 prosenttia, kertoi Pitkänen.

Myyntipäällikkö Tomi Venttola lisäsi, että samaan laivaprojektiin tilattiin myös vintturit Raumalta. Ne tosin tehdään Puolassa.

Venttolan mukaan Turkkiin lähtee Rauman-tehtaalta tänä vuonna 40-50 potkurilaitetta. Pääosin ne menevät hinaajiin.

– Hinaajamarkkina on tällä hetkellä aika lämmin, Venttola arvioi.

Telakat uskaltavat rakentaa hinaajia omaan piikkiinsä. Kysyntää on niin hyvin, että ostaja löytyy ennen kuin laiva valmistuu.

Tuotteen design ensimmäinen laatuaan

Kymppitonnituotteen design on ensimmäinen laatuaan. Yleensä saattohinaajissa on kaksi potkurilaitetta perässä, mutta tässä tapauksessa toinen potkureista tulee keulaan.

– Niin saadaan lisähyötyä. Hinaaja on paremmin kapteenin hallittavissa, selitti Venttola.

Kyseinen kauppa tehtiin vuosi sitten, mutta sitä hauduteltiin jo aiemmin.

– Kutsuimme telakan, suunnittelutoimiston ja laivan tulevan omistajan Raumalle pieneen juhlatilaisuuteen, kun tässä on tehty pitkäaikaista hyvää yhteistyötä, kertoi Pitkänen.

Porukkaa palkattu ja lisää otetaan

Syyskuussa Länsi-Suomi uutisoi, että perinteisten mekaanisten potkurilaitteiden Norjasta siirretty tuotanto on käynnistynyt Raumalla (LS 9.9.).

– Aikataulun mukaan on jatkettu. Tunnelipotkurilaitteiden tuotanto on lähtenyt hyvin liikkeelle. Muiden siirrettyjen tuotantoa aloitellaan alkuvuodesta, kertoi tuotantopäällikkö Tero Aromaa.

Rauman uuden ylpeyden, täyssähköisen potkurilaitteen, tuotanto on niin ikään alkanut.

– Monipuolisia laitteita saadaan tehdä ja töitä tuotannossa piisaa. Olemme tänä vuonna palkanneet työntekijöitä ja lisänneet alihankintaa. Jossain vaiheessa alkuvuodesta on varmaan seuraavan rekrykierroksen aika, sanoi Aromaa.

Pitkäsen mukaan myös toimihenkilöitä haetaan jatkuvasti.

– Sillä puolella tarve ei kasva samassa suhteessa kuin tuotannossa, sillä siirrettävät tuotteet suunnitellaan muualla, hän täydensi.

Omistaja vaihtunut usein

Hollming valmisti ensimmäiset Aquamaster-kansiperämoottorit 1960-luvun puolivälissä. Myöhemmin alettiin puhua potkurilaitteista.

Hollmingin potkuribisnes ja Rauma-Repolan kansikonetehdas yhdistettiin Aquamaster Raumaksi vuonna 1988. Merkittävä läpimurto oli Aquamaster-potkurilaitteiden saaminen Raumalla rakennettuihin monitoimimurtajiin.

Kun Hollmingin ja Repolan toinen kimppayritys, raumalaistelakka Finnyards, ajautui rahapulaan, Aquamaster jouduttiin myymään Vickersille (Kamewa) vuonna 1995.

Rolls-Royce osti Vickersin vuonna 1999. Raumalla Kamewa Finlandin logot vaihtuivat Rolls-Royceen.

Vuonna 2019 Kongsberg Maritime vuorostaan osti Rolls-Royce Commercial Marinen, johon Rauman potkurilaitebisnes kuului.

Nyt mennään neljättä vuotta norjalaisessa komennossa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut